Mærsk-brandet falder i værdi
Som brands er samtlige af de fem mest værdifulde danske virksomheder gået tilbage i værdi i løbet af de seneste år. Heriblandt også A.P. Møller-Mærsk, der ligesom sidste år indtager en fjerdeplads på listen.
Det fremgår af en undersøgelse, som Brand Finance har lavet.
Værdien af Mærsk-brandet er faldet med 12 pct. til 19,621 mia. kroner, hvor værdien i 2017 lå på 21,418 mia. kroner. Rangordnen på listen er dog uændret i forhold til sidste år, da både Lego, Arla, Danske Bank og Pandora, der indtager på henholdsvis første-, anden-, tredje- og femtepladsen, også er faldet i værdi.
Ifølge Brand Finance hænger Mærsk-brandets fald sammen med, at 2017 for Mærsk har været et år præget af store og hurtige forandringer.
- Med tiden vil Mærsks brand blive vurderet ud fra, om virksomheden kan levere en succesfuldt integreret container-, havne- og logistikservice, imens den skaber værdi igennem den bredede transportsektor, skriver Brand Finance og tilføjer, at opkøbet af Hamburg Süd vil spille en vigtig rolle i den nye strategi.
Det er i øvrigt usædvanligt, at samtlige top 5-selskaber på listen over de mest værdifulde brands falder i værdi, da mange virksomheder er blevet mere værd i løbet af den seneste periode. Det vurderer David Haigh, der er CEO i Brand Finance.
- Selvom de opererer i forskellige brancher, står alle Danmarks top 5-brands over for markante markedsmæssige udfordringer. Det kan koste på et brands værdi på kort sigte at tilpasse sig til ændrede forhold, siger han.