DFDS løfter option hos Jinling
DFDS løfter en option på en femte ro/ro-nybygning hos Jinling-værftet i Kina til levering i første halvdel af 2020.
- Med denne nybygning øges vores ordrebog til fem store fragtfærger, hvilket vil forbedre vores effektivitet og gøre det muligt for os at servicere den forventede vækst i vores rutenetværk i Nordeuropa og Middelhavet, støtte samhandelen og hjælpe vores kunder med at skabe vækst i deres forretninger.
Det udtalte DFDS’ CEO, Niels Smedegaard, i en selskabsmeddelelse udsendt onsdag eftermiddag.
Optionsudnyttelsen er på en femte enhed i den serie af meget store 6.700 lanemeter ro/ro-skibe, svarende til omkring 450 trailere, som DFDS i forvejen har kontraheret ved det kinesiske værft.
Anden udvidelse
Ordren blev oprindeligt indgået med to kontraheringer tilbage i oktober 2016. I juni 2017 løftede rederiet yderligere to optioner, ligeledes til levering i begyndelsen af 2020.
Skibene var oprindeligt øremærket DFDS’ rutenetværk på Nordsøen, men siden nybygningsprogrammet blev indledt har DFDS købt tyrkiske U.N. Ro-Ro, hvormed den store danske shortsea-operatør nu også har sikret sig en markant base i Middelhavet.
En af de dominerende aktører på markedet i Middelhavet er Grimaldi, som også fornyelig indledte et stort nybygningsprogram bestående af en ny generation af ”mega-skibe”, som også DFDS’ nu fem ro/ro-nybygninger fra Jinling tilhører.
DFDS' flådefornyelsesprogram omfatter også to ro/pax-færger, der skal leveres i 2021 til indsætning i det baltiske rutenet. Derudover vil en chartret nybygget ro/pax-færge fra Stena RoRo blive leveret i 2021 til ruterne på Den Engelske Kanal.