Rater stiger frem mod generel forhøjelse
Prisen for at sende en container ud af Kina steg i løbet af sidste uge med 10,51 point, svarende til lidt over 1 pct.
På den vigtige rute til Nordeuropa steg prisen pr. TEU med 32 dollar til 825 dollar, imens raten for en TEU til Middelhavet tog et hop på 53 dollar til 848 dollar.
Stigningen kommer op til 1. juni, hvor flere containerrederier har varslet generelle stigninger i raterne. Ifølge The Loadstar vil CMA CGM kræve 950 dollar for at fragte en TEU til Middelhavet, imens Hapag-Lloyd vil forlange 1200 dollar for den samme ydelse.
Der hører dog til sjældenhederne, at containerrederiers varslede ratestigninger bliver implementeret fuldt ud. Varslingerne er en del af containerfragtens markedsmekanisme, hvor et rederi varsler en ratestigning i håbet om, at de andre rederier vil følge trop. På den måde kan rederierne af og til lykkes med at presse markedsprisen op, uden at der er tale om karteldannelse.
I realiteten er konkurrencen på markedet dog så stor, at de dyreste rederier som oftest er hurtige til at sætte prisen ned igen.
Shanghai Containerized Freight Index er sammensat af priserne på fragt fra Shanghai til 15 destinationer rundt om i verden. Indekset nåede årets foreløbige lavpunkt i marts, hvor det ramte 568,68 point.