Flere norske skibe ombygges til hybriddrift
Offshorerederiet Solstad Farstad ombygger to af sine dieselelektriske platform supply-skibe til hybriddrift. Dermed fortsætter det norske rederi udbredelsen af batteribaseret hybriddrift på eksisterende skibe som en del af branchens mål om at nedbringe bunkerforbruget og dermed også CO2-udledningen fra skibsdriften.
Et andet norsk offshorerederi, Eidesvik, ombyggede sidste år i samarbejde med Wärtsilä platform supply-skibet ’Viking Princess’ til netop hybriddrift med et af skibets gensets blev udskiftet med en containeriseret batteripakke, placeret udvendigt forrest på supplydækket.
I Solstad Farstads projekt, der udføres af det norske værft Westcon, erstattes et af de to skibes hver fire 480 kW store gensets med en batteripakke på 560 kWh. Samtidigt ombygges skibene ligeledes til at kunne lade efter plug-in-princippet, når de ligger i en havn med tilgængelig landstrøm.
Statoil betaler mere
Ifølge en pressemeddelelse fra Solstad Farstad forventes ombygningen at give en general CO2-reduktionen fra driften af de to skibe, ’Normand Supporter’ og ’Nordmand Server’, på mellem 15 og 20 pct. Under DP-operationer ventes reduktionen at kunne komme helt op på 30 pct. Retrofittet udføres efter reglerne i DNV GLs Battery Power-notation og støttes af den norske NOx-fond.
Statoil indgik juni sidste år en langtidscharter på i alt syv offshore-skibe for tilsammen 3,1 mia. norske kroner fra tre norske rederier, heriblandt Solstad Farstad. I kontrakterne indgår der krav om hybriddrift mod en højere charterhyre. Ifølge net fagtidsskriftet tu.no eksisterer der omkring 50 skibe på verdensplan, der benytter batteripakker til hybridfrift.