23948sdkhjf

Rapport: LNG kan ikke løse CO2-udfordring

Selv hvis hele verdensflåden skifter til LNG, vil shipping stadig være langt fra at nå sit nye 2050-mål om et halveret CO2-udslip, skriver Splash på baggrund af rapport.

Den udfordring, som shipping står over for i form af det nye IMO-krav om en halvering af CO2-udledningen frem mod 2050, kan ikke løses med LNG.

Det skriver mediet Splash på baggrund af en rapport fra det østrigske analysehus JBC Energy. 

Rapporten når frem til, at selv hvis den samlede globale handelsflåde skiftede til LNG, vil der stadig blive udledt 350 mio. ton CO2 for meget til, at shipping kan nå 2050-målet.

Branchen må i stedet ty til andre midler som øget effektivitet, opsamling og lagring af CO2 samt hybrid- og batteridrift, konkluderer JBC.

LNG udgør en markant forbedring af luftforureningen i forhold til traditionel bunker, men er muligvis endnu værre end heavy fuel, når det kommer til udledningen af drivhusgasser, da det indeholder den kraftige drivhusgas methan. 

- LNG er et fossilt brændstof, der ligesom olieprodukter skaber omtrent tre ton CO2 for hvert ton brændstof, der bliver anvendt. Derfor er det en blindgyde på vejen mod CO2-reduktioner, siger Dr. Tristan Schmidt fra UCL Energy Institute til Splash.

Som Søfart har skrevet tidligere denne uge, ser danske brancheorganisationer meget forskelligt på den aftale, der blev indgået i IMO i London i sidste uge. 

Hvor direktør i Danske Redere Maria Skipper Schwenn udtrykker stor tilfredshed med aftalen, efterlyser underdirektør i Danske Maritime Michael Prehn et større ambitionsniveau.

Michael Prehn mener, at det er muligt at nå det nye IMO-mål ved hjælp af teknologiske opgraderinger af flåden, som vi allerede kender i dag. Her nævner han blandt andet naturgas, batteriteknologi og Flettner-rotorer. Han vurderer, at hvis shippingsektoren fortsætter på samme niveau af udvikling inden for energioptimering, som det er tilfældet i dag, ville branchen helt af sig selv lande tæt på en reduktion af det samlede CO2-udslip, der svarer til målet i IMO’s nye aftale. 

- Målet burde i stedet have været en reduktion på 70-100 pct. i 2050, siger han.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.131