Parsejlads eller kryds-koordinering
Ny betydning af udtrykket parsejlads sat i søen
Søfartsstyrelsen vil ifølge bladet Ingeniøren ikke længere snakke om egentlig parsejlads for krydstogtskibe ved Grønland, men om såkaldt koordineret sejlads, hvor der godt kan være et par hundrede sømil mellem to skibe, der i en given nødsituation skal kunne understøtte hinanden. Den udmelding følger oven på de klare politiske tilkendegivelser, der kom for dag i sidste uge.
Her var der kontant afregning til de lukrative
krydstogtkunder under sidste uges krydstogtmesse i Maimi, da de spurgte ind til
den af både Søfartsstyrelsen og Grønlands Kommando anbefalede indførelse af
såkaldt parsejlads for krydstogtskibe ved Grønland.
Både Nalaakersuisuts ansvarlige
landstyremedlem Jens B. Fredriksen og erhvervsminister Ole Sohn lod forstå, at
det ikke tjente Grønlands turist- og erhvervsinteresser, at indføre den slags
bestemmelser – hvilket ikke mindst har vakt glæde hos en organisation som Visit
Greenland og hos selskabet Royal Arctic Logistics, der varetager en stor del af
agenturforretningerne med krydstogtskibene.
Et af argumenterne fra Visit Greenland mod parsejlads
var bl.a., at der er stor forskel på de store krydstogtskibe, der sejler af bestemte ruter og så de mindre sonarudstyrede ekspeditionsenheder.
Tilstedeværelsen af en sonar på et skib er dog ingen hindring for, at det går
på grund. Hvilket bl.a. grundstødningen på uopmålt skær i nærheden af Grønnedal
for en af Søværnets søopmålingsbåde (SKA-klassen) for et par år siden
understregede. Ligesom det ikke hjalp Costa Concordia