23948sdkhjf

Ni skibe forsinket

I øjeblikket må tre danske rederier; DFDS, Scandlines og Royal Arctic Line, med tilsammen ni nybygninger i pipelinen fra den tyske værftsgruppe P+S Werften, belave sig på forsinkelser.

 

P+S Werften i Tyskland plages af forsinkelser på værftsgruppens i alt ni nybygninger i ordre fra danske interesser.

Dansk/tyske Scandlines’ to store og meget avancerede nye færger til Gedser – Rostock ruten skulle oprindeligt have været leveret i februar og maj i år. Indtil videre har Scandlines udskudt den officielle dåb af skibene fra starten af marts til 3. maj, mens skibene stadigt ligger under udrustning ved værftet i Stralsund. Hvornår Scandlines forventer at have begge færger i drift er endnu uklart.

”Scandlines har været involveret i byggeprocessen lige fra starten, men vi er af gode grunde nødt til at henvise til værftet for eventuelle spørgsmål vedrørende status for nybygningerne. Rent juridisk ejer værftet skibene, indtil de leveres til Scandlines,” siger COO Søren Poulsgaard Jensen fra Scandlines. Han henviser i øvrigt til, at Scandlines har en fuldt operativ og effektiv trafikmaskine kørende i form af de to nuværende færger på Gedser – Rostock, så den kontinuerlige services opretholdes ind til de nye færger måtte blive klar.


ARK og RAL

DFDS skulle have taget levering af to ro/-ro-nybygninger fra P+S Werften henholdsvis i maj og juni i år. De to nybygninger er specielt designede til at kunne flekse mellem roller i DFDS’ kommercielle ro/ro-operation og i militære transportopgaver for det dansk/tyske ARK-projekt, der ledes af SOK (Søværnets Operative Kommando). Ifølge DFDS’ kommunikationschef Gert Jacobsen forventer rederiet nu at tage levering af de to nybygninger henholdsvis ultimo juli og medio oktober.

”Forsinkelsen får ikke umiddelbart nogen operationelle konsekvenser for os. Til gengæld betyder forsinkelsen, at vi ikke kan levere den lovede tonnage til kunden (ARK, Red.) til den aftalte tid, hvilket jo går ud over vores troværdighed,” siger Gert Jacobsen.

Den største danske aftager af forsinkede nybygninger fra P+S Werften er Royal Arctic Line. Rederiet har i alt fem nybygningsordrer til Grønlandsfarten hos værftsgruppen til levering gennem andet halvår af 2012. Ordren omfatter et nyt atlant-containerskib, to kystfeedere og to deciderede bygdeskibe. I en portrætartikel i sidste uges Søfart oplyste  RALs (Royal Arctic Line) adm. dir. Jens Andersen, at skibene pt. ventes at blive mellem fire og seks uger forsinket, og at rederiet vil håndtere forsinkelsen ved i et omfang at tage chartertonnage ind.

Søfart har forgæves forsøgt at få en kommentar fra P+S Werften om baggrunden for forsinkelserne.

P+S Werften er opstået efter en fusion mellem Peene-Werft og Volkswerft Stralsund. Værftsgruppen har gennem de seneste år haft en stor ordretilgang af generelt avancerede og oftest prototype-nybygninger inden for et meget bredt spekter af skibstyper – bl.a. RN Groups to store sandsuger-nybygninger Balder R og Njord R, der noget forsinket blev leveret i fjerde kvartal 2011.      

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079