23948sdkhjf

Miljøudfordringer på agendaen i Helsingør

Embedsmænd fra hele Europa diskuterer miljøspørgsmål og udfordringer for nærskibsfarten på dialogmøde i Helsingør
Stort set alle europæiske lande var repræsenteret i Helsingør til møde om miljøudfordringer for nærskibsfarten i Europa. Helsingør, det nordsjællandske knudepunkt for netop nærskibsfart, var vært for omkring 40 embedsmænd og nøglepersoner fra EU’s medlemslande, samt repræsentanter fra Europa Kommissionen, til et diskussions og dialogmøde om miljøaspekter og udfordringer for nærskibsfarten.

Dialogmødet skal skabe større forståelse for miljøudfordringerne i nærskibsfarten og identificere områder, hvor branchens udfordringer kan minimeres. 
 
Ved en kort presseseance efter den formelle agenda stillede repræsentanter fra Søfartsstyrelsen, Transportministeriet, Europa Kommissionen, Europas Maritime Udviklingscenter samt Helsingørs borgmester op til pressens spørgsmål.
 
”Vi håber, at deltagerne får en bedre forståelse for de politiske prioriteter på området, samtidig med at vi, i Kommissionen, finder ud af, hvilke forventninger deltagerne har til os,” sagde Magda Kopczynska fra Europa Kommissionens afdeling for logistik og maritim transport.
 
Et af de store spørgsmål i branchen er, hvem der skal betale for de forventede ekstra omkostninger, de strikse miljøkrav pålægger rederierne.
 
Her påpegede Magda Kopczynska, at der ikke fra Kommissionens side er store midler til rådighed for de trængte rederier, der står overfor kritiske investeringsbeslutninger, som en konsekvens af de strammere miljøkrav.
 
”Vi har et begrænset budget i Kommissionen og fokuserer på at bruge pengene bedste muligt og skabe god vidensdeling,” sagde Magda Kopczynska. 
 
Hun nævnte, at flere løsninger er i spil for at leve op til de kommende miljøkrav for udledning af SOx, og NOx og Kommissionen ser det ikke som deres opgave at foreskrive, hvilken løsning, der skal vælges.
 
”Det skal være op til industrien at vælge løsninger,” sagde hun og tilføjede at både LNG som bunker fuel og scrubbers var brugbare muligheder. 
 
Netop LNG anses som et særligt interessant alternativ til de eksisterende bunker fuels og Mogens Schrøder Bech mente der var stor optimisme i branchen omkring dette alternativ.
På spørgsmålet om, hvorvidt den strikse miljøregulering nu også vil træde i kraft som forventet per 1. januar 2015, var meldingen klar.
 
”Jeg har ingen kommentarer til den lovgivende proces, men vi håber meget på at reguleringen er på plads til 2015,” var svaret Europa Kommissionen og Mogens Schrøder Bech supplerede ”Jeg kan ikke se for mig, at reglerne ikke træder i kraft per første januar 2015, så vi må alle sammen lave vores planer ud fra det,”
 
Dialogmødet i Helsingør fortsætter i dag fredag.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.087