Ny bekendtgørelse om bedre sikring af skibe letter administrativt arbejde
Søfartsstyrelsen styrker sikringen af skibe og havnefaciliteter for passager- og lastskibe i indenlandsk fart og letter samtidig erhvervet for administrative regler og certificering.
Søfartsstyrelsen har efter samarbejde med Rigspolitiet (PET), Forsvarskommandoen og Kystdirektoratet ændret reglerne for sikring af skibe i indenlandsk fart.
De nye regler medfører – ud over en styrkelse af sikringen - samtidig en væsentlig lettelse i det daglige arbejde. Skibene skal fremover ikke længere certificeres, synes og godkendes efter EU forordningen om bedre sikring af skibe og havnefaciliteter (ISPS koden).
I stedet skal besætning og rederier have procedurer for at vurdere sikkerhedstruslen mod skibet. Det betyder samtidig, at sikringsniveauet på skibe er det samme som andre transportmidler som f.eks. tog, by- og havnebusser.
De nye regler gælder kun passager- og lastskibe, der udelukkende sejler i dansk indenrigsfart, og som er forpligtede til at have et sikkerhedsstyringssystem efter den såkaldte ISM-kode (Den Internationale Kode for Sikker Drift af Skibe og Forebyggelse af Forurening).
Bekendtgørelsen trådte i kraft i går den 11. marts 2013.
Kilde: Søfartsstyrelsen
De nye regler medfører – ud over en styrkelse af sikringen - samtidig en væsentlig lettelse i det daglige arbejde. Skibene skal fremover ikke længere certificeres, synes og godkendes efter EU forordningen om bedre sikring af skibe og havnefaciliteter (ISPS koden).
I stedet skal besætning og rederier have procedurer for at vurdere sikkerhedstruslen mod skibet. Det betyder samtidig, at sikringsniveauet på skibe er det samme som andre transportmidler som f.eks. tog, by- og havnebusser.
De nye regler gælder kun passager- og lastskibe, der udelukkende sejler i dansk indenrigsfart, og som er forpligtede til at have et sikkerhedsstyringssystem efter den såkaldte ISM-kode (Den Internationale Kode for Sikker Drift af Skibe og Forebyggelse af Forurening).
Bekendtgørelsen trådte i kraft i går den 11. marts 2013.
Kilde: Søfartsstyrelsen
Læs også: