23948sdkhjf

Fredagsoverblik fra Søfart

UGEN DER GIK: Redaktionen har samlet en række interessante artikler fra ugens løb. En uge hvor indflagning, indonesiske pirater, rekordkontrakter og skibsarrest trak overskrifter.
Det var ikke kun Nordic Bulk Carriers, som leverede gode kontraktnyheder. Lauritzen Bulker gjorde tørlastpessimismen lidt mindre med en otte år lang kontrakt på træpillelaster med handysize-skibe mellem USA og Europa.

DFDS-kaptajn Andreas Kristensen og besætning blev hædret med IMO’s Award for Exceptional Bravery at Sea for håndteringen af branden på 'Britannia Seaways' i november sidste år. Godt arbejde!

Mindre godt er det, at konkursen i OW Bunker kan vise sig at blive årsag til flere tusinde skibsarrester over hele kloden. Alene baseret på salget, en typisk bunkervolumen og 30 dages kredit står mere end 2.500 skibe, ejet af alverdens redere og operatører og med OW-olie i tanken, i arrestfare.

Og som om der ikke er kommet nok dårlige nyheder fra Singapore og omegn, så ser danske Risk Intelligence tegn på, at indonesiske pirater i Malaccastrædet, Singaporestrædet og det Sydkinesiske Hav nu vil optrappe kapringstogterne. 
 
Fra et andet sted i verden kom bunkerselskabet Monjasa med anderledes positive nyheder om opgradering af Vestafrika-flåden med køb af tankskib fra 2005, som får navnet 'African Sprinter'. 
 
Ugen bød også på et nystartet dansk shippingselskab i det nye shippingcentrum ved Tuborg Havn i Hellerup samt en nyuddannet dansk maskinmester, som har taget turen fra Canada til Kenya.

Til sidst blev det også ugen, hvor vi spurgte en række havneaktører om alle investeringsmilliarderne overhovedet er pengene værd? Se deres svar HER.


Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078