Mærsks kerneforretning seksdobler overskuddet på ét kvartal
De høje fragtrater på containersejlads har sendt overskuddet i Mærsks største forretningsben markant opad.
Ocean-benet, der samler Mærsks aktiviteter inden for containersejlads, har i tredje kvartal leveret et driftsoverskud, Ebit, på 2,8 mia. dollars, næsten 20 mia. kr. fremgår af selskabets netop udgivne regnskab.
Det er næsten seks gange mere end i kvartalet før, hvor driftsoverskuddet endte på 470 mio. dollars, cirka 3,2 mia. kr.
Samme tid sidste år leverede forretningsbenet et minus på 27 mio. dollars.
- Vi har fastholdt et skarpt fokus på profitabel vækst og optimering af driften gennem omkostningsstyring, produktivitetsforbedringer og effektiv udnyttelse af vores aktiver, siger topchef Vincent Clerc i regnskabet.
Mærsk tilskriver selv fremgangen de højere fragtrater og en positiv volumenvækst, der har betydet, at omsætningen er steget 41 pct. siden sidste år til 11,1 mia. dollars, cirka 76 mia. kr.
Det er den lange omvej syd om Afrika, der har sendt priserne på containersejlads op. Men som også har givet højere omkostninger til blandt andet bunkring. 12,3 mia. kr. har Mærsk måttet af med alene til brændstof mod 9,6 mia. kr. i samme periode året før. Udgifter, som ifølge rederiet dog er blevet "opvejet af effektiv operationel udførelse".
Antallet af transporterede containere lå på 3,175 mio. teu i kvartalet, hvilket i Mærsk-terminologi er at betragte som bevægelse på stedet: Det antal containere, som Mærsk transporterer rundt på kloden på de lyseblå containerskibe har ligget konstant på dette niveau gennem efterhånden mange kvartaler. Til sammenligning ventes det samlede containermarked at vokse med 4-6 pct. i løbet af indeværende år.
Bedre indtjening i logistik-sats
I forvejen var det kendt, at hele Mærsk koncernen ville ende med en omsætning på 15,8 mia. dollars og et driftsoverskud, ebit, på 3,3 mia. dollars, omkring 22 mia. kr. Det havde rederiet meddelt i ikke-reviderede tal i en fondsbørsmeddelelse, og det bekræftes altså i dagens regnskab.
Bag ved de tal har de øvrige to dele af forretningen også set fremgang.
I Mærsks strategisk vigtige logistik-gren steg omsætningen med 11 pct. siden sidste år. Det er ganske vist sammenlignet med et langt mere slunkent tredje kvartal i 2023. Samtidig er indtjeningsgraden målt i Ebit-margin steget til 5,1 pct. mod 3,9 pct. i tredje kvartal sidste år. Målet med logistikforretningen er at sikre mere stabile regneark, når den mere volatile containerforretning giver modgang. Mærsks har udstukket et mål om en indtjeningsgrad på 6 pct. i dets logistikforretning.
Samtidig har selskabets havneforretning, Terminals, opnået dets højeste omsætning nogensinde på 1,2 mia. dollars, cirka 8 mia. kr. efter en volumenfremgang på 8,4 pct., mens indtjeningsgraden er endt på 28,6 pct. mod 27 pct. i samme kvartal sidste år.
Mærsk fastholder i regnskabet forventningen til resten af året, som blev opjusteret for nylig. Det vil for hele koncernen sige et driftsresultat på 5,2 til 5,7 mia. dollar, i danske kroner cirka 35,8 til 39,3 mia.
KVARTALSREGNSKAB | Q3 2024 | Q3 2023 |
Valuta, | USD | USD |
Nettoomsætning | 15,1 mia. | 12,1 mia. |
Bruttofortjeneste | 4,8 mia. | 1,9 mia. |
Resultat af primær drift | 3,3 mia. | 538 mio. |
Resultat før skat | 3,2 mia. | 692 mio. |
Årets resultat | 3,1 mia. | 554 mio. |
Balancestatus | 85 mia. | 83,5 mia. |
Egenkapital | 56,5 mia. | 56 mia. |
Antal ansatte | ||
Kilde: Maersk |
Vi har fastholdt et skarpt fokus på profitabel vækst og optimering af driften gennem omkostningsstyring, produktivitetsforbedringer og effektiv udnyttelse af vores aktiver Vincent Clerc, CEO, A.P. Møller-Mærsk