23948sdkhjf

Kuleksportør kræver 100 mio. dollar efter brokollaps

Consol Energy hævder at have lidt massivt tab efter containerskibsulykken

Amerikanske Consol Energy har indgivet et krav på over 100 millioner dollar mod rederiet Grace Ocean og managementselskabet Synergy Marine efter kollapset af Francis Scott Key-broen i Baltimore.

Det skriver TradeWinds.

Kravet er det seneste i en kompleks juridisk strid om containerskibet Dali, der kolliderede med broen i marts. 

Consol Energy hævder, at ulykken har medført betydelige tab for virksomheden, der er en stor eksportør af kul.

Ulykken har haft vidtrækkende konsekvenser for både infrastrukturen i Baltimore og de involverede virksomheder. 

For Consol Energy, en af de største eksportører af kul i USA, har dette betydet en markant nedgang i deres evne til at transportere kul til internationale markeder.

Consol Energy har i deres krav anført, at de økonomiske tab ikke kun omfatter de direkte omkostninger ved skaderne på broen og containerskibet, men også de indirekte omkostninger ved tabt forretning og forsinkede leverancer. 

Virksomheden har måttet finde alternative ruter og transportmetoder, hvilket har medført yderligere omkostninger og logistiske udfordringer.

- Vi står over for en situation, hvor vores evne til at opfylde vores kontraktlige forpligtelser over for vores kunder er blevet alvorligt kompromitteret, udtaler en talsmand for Consol Energy. 

Han fortsætter:  

- Denne ulykke har haft en dominoeffekt på hele vores forsyningskæde, og vi ser nu på betydelige økonomiske tab, som vi mener, at Grace Ocean og Synergy Marine bør holdes ansvarlige for.

Grace Ocean og Synergy Marine har endnu ikke kommenteret på Consol Energys krav, men det forventes, at de vil bestride ansvaret for ulykken. Ifølge kilder tæt på sagen vil de sandsynligvis argumentere for, at ulykken var et resultat af uforudsete omstændigheder og ikke skyldtes nogen forsømmelse fra deres side.\

Den juridiske strid om ansvaret for ulykken og de efterfølgende økonomiske tab forventes at blive langvarig og kompleks. 

Eksperter inden for maritim lovgivning påpeger, at sager som denne ofte involverer en række forskellige parter og juridiske spørgsmål, herunder ansvarsfordeling, forsikringsdækning og kontraktlige forpligtelser.

- Dette er en klassisk sag, hvor flere parter vil forsøge at fralægge sig ansvaret og pege fingre ad hinanden," siger en anonym kilde med kendskab til sagen. 

- Det vil sandsynligvis tage år, før der er en endelig afgørelse, og i mellemtiden vil de involverede virksomheder fortsat lide økonomiske tab.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047