23948sdkhjf

Gigantiske 'Wind Peak' hæver barren for installationsfartøjer - og flaget er dansk

Cadelers spritnye P-klasse installationsfartøj til næsten 2,2 mia. kr. sætter helt nye industristandarder for størrelse, kapacitet, fremdrift og energiudnyttelse

Torsdag fik havvindindustrien og rederiet Cadeler et helt nyt og gigantisk installationsskib til rådighed, som kan installere fremtidens havvindmøller på over 20 MW. 

Nutidens største kommercielle havvindmøller er nemlig kun på 15 og 16 MW. 

Navnet er 'Wind Peak' og fredag tog danske Cadeler - verdens største installationsrederi levering af det store fartøj, som er sin forløbigfemte, største og mest avancerede nybygning.

'P-klassen er et konkret eksempel på, at Cadeler altid har værdsat innovation, søgt nye måder at levere bedre løsninger til kunderne med fokus på industriens stigende bæredygtighedsbehov Mikkel Gleerup, adm. direktør i Cadeler A/S

Det er tre år siden, at rederiet indgik kontrakten til en værdi af 651 mio. dollars på de to første ud af syvsåkaldte  P-klasse fartøjer, 'Wind Peak' og 'Wind Pace', med værftet Cosco Shipping Heavy Industry i Qidong, Kina. 

Cadeler og værftet kalder i pressemeddelelsen om leveringen af 'Wind Peak'  P-klassen for verdens hidtil mest avancerede installationsfartøj, som baner vej for brugen af hybrid fremdriftsteknologi og biobrændstoffer samt for energilagring.

P-klasse fartøjerne skubber grænserne for industrien, idet de kan transportere og installere syv komplette 15 MW turbinesæt ad gangen eller fem sæt turbiner på 20 MW eller mere pr. last. Liang Yanfeng, formand for Cosco Shipping Heavy Industry

Både 'Wind Peak' og søsterfartøjet 'Wind Pace', som ventes leveret april-juli næste år, har samtidig en hidtil uset laste- og installationskapacitet og kan operere på de mest udfordrende installationssteder i verden.

- Cadeler har altid værdsat innovation, søgt nye måder at levere bedre løsninger til kunderne på og har haft fokus på det stigende bæredygtighedsbehov i industrien. Det er P-klassen et konkret eksempel på, siger Cadelers adm. direktør, Mikkel Gleerup, i meddelelsen. 

Med nybygningerne tager Cadeler - som verdens største installationsrederi, forskud på en fremtid med stadig større mølleelementer og stadigt mere komplekse og omfangsrige havvindprojekter. 

Om Cadeler 

  • En hybrid mellem et rederi og et entreprenørselskab med specialle i transport og installation af vindmølleelementer til havvindparker
  • Blev grundlagt i 2008 under navnet Blue Ocean Ships, som i 2010 blev Swire Blue Ocean, Swire Group

  • Blev i oktober 2020 udskilt som et selvstændige rederiaktieselskab ved navn Cadeler A/S
  • Råder i august 2024 over fem storskala jack-ups i drift og ordrer på seks yderligere installationsfartøjer; P-klasse fartøjet 'Wind Pace' (leveres Q2 2025), tre A-klasse og to M-klasse fartøjer 

  • Efter fusionen med konkurrenten Eneti i 2023 forsatte selskabet under Cadeler-navnet og med danske Mikkel Gleerup som fortsættende adm. direktør 
  • Cadeler A/S er noteret på fondsbørserne i Oslo og i New York
  • BW Group, Singapore har siden 2021 været rederiets hovedaktionær. 

Kilde: Cadeler

Til tiden og inden for budget

- 'Wind Peak' er en milepæl for Cadeler og for vores partnere og kulminationen på års hårdt arbejde, planlægning og tilsyn, fastslår adm. direktør, Mikkel Gleerup og glæder sig samtidig over, at 'Wind Peak' både er leveret til tiden og inden for budgettet. 

Cadeler-topchefen fremhæver også, at 'Wind Peak' og P-klassen er resultatet af et tæt samarbejde med Cosco-værftet i Kina og partnere som GustoMSC NOV, Kongsberg, Huisman og MAN Energy.

Formanden for Cosco, Liang Yanfeng, siger om 'Wind Peak og P-klassen fra Cadeler: 

- P-klasse fartøjerne skubber grænserne for industrien, idet de kan transportere og installere syv komplette 15 MW (megawatt, red.) turbinesæt ad gangen eller fem sæt turbiner på eller over 20 MW pr. last. Skibenes transitkapacitet reducerer både energiintensiteten og installationstiden og sænker i sidste ende de samlede omkostninger og Co2-aftryk pr. installeret turbine, siger Liang Yanfeng. 

Både 'Wind Peak' og det kommende 'Wind Pace' vil bliver sejle under dansk flag, oplyser rederiet. 

Se alle specifikationerne for 'Wind Peak' og søsterskibet 'Wind Pace' i P-klassen her

Se Cadeler-flåden inkl. kommende nybygninger her

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094