Kongsberg om nyt skibsdesign: 'Kapper 40-50 procent af bunkerforbruget"
Et nyt super effektivt bulkskibsdesign fra Kongsberg og Deltamarin har vist sig at kunne reducere forbruget af traditionel bunker med mellem 40 og 50 procent afhængigt af skibets operationelle profil.
Det skriver Kongsberg i en pressemeddelelse.
Ifølge Kongsberg har det nye, super effektive 82.000 dwt 'øko-kamsarmax' potentiale til både at redefinere industristandarderne og til at bringe rederierne langt i arbejdet for at nå IMO's klimamål - uden at skulle opgive konventionel bunker.
Oskar Levander, som er vicepræsident for strategi og forretningsudvikling hos Kongsberg, oplever, at mange rederier foretrækker at holde fast i fossil bunker.
Kort om kamsarmax
- Kamsarmax er en specifik klasse af tørlastskibe på op til 229 meters længde
- Længden gør den i stand til at operere i Kamsar-havnen i Guinea
- Kamsar-havnen er en vigtig eksporthavn for aluminiumsmalmarten bauxit
- Vores mål har været at opnå et skibsdesign, der lever op til de forventede CII-reguleringer gennem hele skibets levetid ved hjælp af avancerede energibesparende teknologier, siger Oskar Levander.
Han tilføjer, at designudviklingsprojektet for Kongsberg selv har været en øjenåbner:
- Kombinationen af avancerede teknologier giver betydelige besparelser, hvilket gør vores nye design til en gamechanger. Med en kort tilbagebetalingsperiode på fem år repræsenterer skibet en smart investering for skibsejere, der vil reducere omkostningerne og samtidig leve op til fremtidige klimamål, siger Oskar Levander.
Det nye skibsdesign er baseret på en 82.000 dwt kamsarmax, som er en alsidig skibsklasse, som ifølge Kongsberg kan imødese fremtidige problemer med adgang til tilstrækkelig forsyning af nye lav-emissionsbrændstoffer.
Skibet er udstyret med tre vippelige rotorsejl og to sugevingesejl for at maksimal udnyttelse af vinden. Den nye skrogform fanger bobler fra et luftsmøresystem og nedsætter vandmodstanden.
De to partnere har indgivet en patentansøgning på skroget med én-grads hældning fra for- til agteende og vertikalt drejede bundlister, der skaber "vægge", som holder boblerne omkring skroget på plads.
Fartøjet integrerer en hybrid akselgenerator med frekvenskontrol, optimerer elektrisk energiforbrug og reducerer emissioner samt en skrogrensningsenhed.