Danskejet maritimt rekrutteringsselskab har vokseværk
MARPRO Search & Selection blev etableret i 2017 af den erfarne maritime profil og skibsfører Jakob le Fevre. Efter 30 år i den maritime industri, så han et potentiale for et dansk rekruttereringselskab, der fokuserede 100% på den maritime industri.
Virksomheden startede et nyt kontor i Rotterdam i efteråret 2020 og i 2023 blev der startet et kontor op i Hamburg og Athen. Med virkning fra 1. november 2023, åbnede virksomheden nu er nyt kontor i Svendborg, ledet af en erfaren maritim profil, Christian Machon der også er Skibsfører.
Vi har talt med Jakob le Fevre om baggrunden for virksomheden, hvor de står de i dag og hvad deres vision er.
Hvorfor starte et rekrutteringsselskab med fokus på det maritime i Danmark?
”Jeg har personlige erfaringer med rekrutteringsselskaber, da jeg har været i proces flere gange i løbet af min karriere. Min erfaring er at de store generelle rekrutteringsvirksomheder ganske enkelt ikke forstår den maritime branche og de kompetencer det kræver at få succes. Jeg har også erfaring med de kendte engelske rekrutteringsvirksomheder og jeg havde svært ved at forstå at en virksomhed i England skulle være bedre til at flytte rundt på talenter i Danmark end os der bor her og er en del af branchen. Endeligt, så så jeg en tendens, hvor virksomheder i større grad outsourcede specialiserede opgaver som regnskab og IT og jeg så et potentiale i at skabe et rekrutteringsfirma som var fokuserede på landbaserede funktionærer i den maritime industri. Et rekrutteringsselskab der ikke primært arbejdede med Executive roller – men mere agerede som en fast rekrutteringspartner, med løbende fokus på tiltrækning af talent ”
Var det nemt at komme i gang?
”Nej, på ingen måde. Jeg havde troet at jeg i større grad kunne sælge services på mine relationer, men det krævede meget at komme i gang. Den maritime industri er jo konservativ og man sælger almindeligvis på referencer – men jeg havde jo ingen da jeg gik i gang. Jeg skulle også finde ud af hvordan det hele kunne optimeres. De fleste kan jo finde ud af at ansætte en enkelt medarbejder – men at levere det som en professionel ydelse, med en konsekvent og professionel kvalitet, kræver en del processer og meget optimering. De første par år arbejde jeg alene og eksperimenterede med forskellige måder at gøre tingene på – og i 2020 synes jeg at jeg havde fundet formlen og startede derfor et kontor op i Rotterdam. Grundprincipperne er stadigt de samme – men vi har siden virkeligt arbejdet på at forbedre services – både for vores kunder og vores kandidater.”
Hvor mange ansatte er i nu og forventer i yderligere vækst?
”Dags dato er vi 12 medarbejdere i MARPRO, fordelt på 5 kontorer. Aktivitet i et rekrutteringsfirma er et direkte spejl af markedssituationen generelt, så det er svært at lægge detaljerede planer – undervejs har vi b.la. måtte forholde os til Corona, krig og energikrise. Men fortsætter udviklingen så ser jeg absolut et stort potentiale. Vores forretningsmodel er unik, vi arbejder lokalt – men med et internationalt perspektiv. Vores konsulenter har saltvand i blodet, en del er navigatører – andre har erfaring fra solide karrierer i den maritime industri. Min tese er, at hvis vores model virker i Danmark og Holland – hvorfor skulle den så ikke virke i andre maritime klynger? ”
Hvad er MARPRO´s største udfordring?
”At forklare hvad vi laver, hvordan vi arbejder og hvordan det skaber værdi for vores kunder. Selv min egen mor kunne ikke forstå det i starten. Hun spurgte mig hvordan vi kunne være bedre til at rekruttere folk end virksomheden selv? Det kunne jeg tale om i timevis – men det gider folk ikke høre på, så det handler jo om at få et meget komplekst budskab kommunikeret ud på en koncentreret og præcis måde. En kunde kom med en god formulering forleden. Han sagde, at udfordringen er at selve termen – et rekrutteringsselskab – blot er en tom skal og det er meget forskelligt hvad virksomheder så pakker ind i den skal. Jeg tror at vi på rigtig mange måder er langt mere professionelle end hovedparten af de rekrutteringsselskaber der findes og jeg ved positivt at vores domæneviden er fuldstændigt unik. Vi ved kort sagt rigtig meget om den maritime branche. Denne udfordring ses også på vores tilgang af nye kunder. Modsat mange af vores konkurrenter arbejder vi jo ikke med telefonsalg. I det helet taget bruger vi ikke mange kræfter på at sælge vores ydelser – og flertallet af vores nye kunder kommer ind, fordi de har hørt positivt om os fra kollegaer eller fordi de selv har været i spil som kandidat."
For mere information om MARPRO: https://marpro-recruitment.com/