Cavotec vinder Busch "Innovation in Vacuum Award” 2015
Busch "Innovation in Vacuum Award” går i år til Cavotec Specimas S.p.A. for deres MoorMaster system til brug indenfor fortøjnings teknik ved hjælp af vakuum.
Det lyder måske som en umulig opgave for en enkelt person at lægge en olietanker eller en stor færge til kaj, men takket være innovativ teknologi er proceduren blevet nemmere, end man nogen sinde kunne forestille sig. I stedet for kabler og trosser til at fortøje skibet til kajen anvendes vakuumpumper til at holde skibet i position
MoorMaster™ fortøjningsteknik tilbyder mange fordele. For det første reduceres tiden, det tager at lægge et skib til kaj, betydeligt. Fortøjningstiden for store fragtskibe varierer efter de forskellige betingelser, men tage oftest mellem 20 og 90 minutter. Med MoorMaster™-systemet kan dette udføres på sekunder, og afsejling kan gennemføres på helt ned til 10 sekunder. Disse tidsbesparelser gør det muligt at losse fragtskibe og færger hurtigere. Hele proceduren kan udføres af én person via fjernbetjening enten direkte fra skibets bro eller af havnepersonalet på land. Store fragtskibe på op til 450.000 dwt (tons dødvægt) eller containerskibe på op til 18.000 TEU (20 fods containere) kan holdes sikkert uden fortøjninger med denne vakuum-baserede automatiske fortøjningsteknologi.
Brugen af vakuumteknologi i dette innovative fortøjningssystem reducerer den tid, hvor der behov for slæbebåde. Skibet sejler ind parallelt med kajkanten, sugekopperne udskydes og fastgøres til skibets skrog og trækker det ind til kajen. Selv skibe, som er betydeligt længere end kajen, kan fortøjes sikkert med MoorMaster™-teknologi.
Sådan fungerer det
Hver vakuumenhed har en strømstation, hvor elektronikken, hydraulikpumperne og Mink-klovakuumpumperne fra Busch er monteret. Et elektronisk kontrolsystem overvåger skibets bevægelser forårsaget af tidevand, skiftende vandbevægelser, vandstrøm, bølger eller vind og kompenserer for dem vha. et sofistikeret hydrauliksystem.
Mink-klovakuumpumperne har til opgave at aktivere et omgående stort vakuum, når sugekopperne fastgøres til skibets skrog og give en stærk binding, således at skibet kan trækkes ind til kajen og holdes sikkert. En vakuumbeholder i strømstation garanterer en permanent reserveforsyning af vakuum – selv i tilfælde af strømsvigt kan forbindelsen mellem skibet og sugekopperne opretholdes.
"Cavotec arbejdede meget hårdt for at sikre forbindelsen mellem land og vand i bevægelse. Med MoorMaster™ fandt de en måde at fortøje skibe på hurtigere og undgå uheld, som kan opstå, når skibe fortøjes med reb," sagde Dr. Karl Busch.
For mere info se:
http://www.cavotec.com/en/ports-maritime...