Højt integrerede Supercap-batterier
DLE-serien har individuelt kapacitanser op til 2.300 Farad (!) og kan sammenbygges til højt integrerede løsninger til industrielle spændingsbehov
Oprindeligt var Supercaps små, men højkapacitive komponenter til lavvolt-applikationer, typisk inden for computerverdenen, hvor Supercaps har givet en høj grad af databevarelse og fungeret som blandt andet forsyning af boot-kredsløbene. De høje kapacitanser er lige så effektive som knapceller til back-up forsyning i flere år, og det er kvaliteter, som industrien også har skelet til.
Nippon Chemi-Con, som er et af Hans Følsgaard A/S’ elektronikagenturer, formår med deres DL Cap-serie at trække kvaliteterne fra Supercap-teknologien langt ind i industriens og transportsektorens rammer. Gennem en række yderst højkapacitive, individuelle kondensatorer og højt integrerede og sammenbyggede batteriløsninger tilbyder Nippon Chemi-Con ekstremt høje kapacitanser ved typiske industrielle og automotive spændinger.
Teknologien bag DL Cap (double-layer capacitors) er en elektrolytkonstruktion, hvor elektrolytten udgør et dobbeltsidet lag mellem kondensatorpolerne, hvad der i praksis giver en fordobling af kapacitansen pr. volumenenhed. Dipol-konstruktionen er langt mere effektivt end den traditionelle sandwich-opbygning, som man kender fra konventionelle kondensatorer.
Både Hans Følsgaard A/S og Nippon Chemi-Con ser en tendens til, at kunderne foretrækker modulære løsninger, hvor leverandøren udfører en stadigt større del af montagearbejdet. Det har ført til udviklingen af en batteriløsninger, hvor DL Cap-produkterne er samlet i batterier à typisk seks eller tolv styk, hvad der giver en nominel spænding på hhv. 15V eller 30V, hvad der fungerer godt i såvel industrielle som automotive miljøer. Individuelt har DL Cap produkterne kapacitanser på op til 2.300 Farad ved 2,5VDC, hvad der svarer til lagring af 2,0Wh fra en komponent med en vægt på kun 490 gram.
De sammenbyggede 15V og 30V løsninger åbner døren for regenerative systemer i en række elektriske applikationer, der kunne spænde lige fra hybridkøretøjer og gaffeltrucks til elektromotorinstallationer. På den måde kan man akkumulere bremseenergi og gemme den energi til genstart af systemerne, hvad der på sigt kan give en betragtelig energibesparelse og økonomisk gevinst.
For yderligere oplysninger, kontakt venligst:
Hans Følsgaard A/S
Elektronik v. Kristian Halager
Theilgaards Torv 1
4600 Køge
Tlf.: 43 20 86 00
e-mail: hf@hf.net
web: www.hf.net