Drift og arbejdsmiljø hænger sammen
Når liften sidder fast i 2 meters højde, eller dækmaskinen er i uorden, stiger risikoen for ødelagte arbejdsplaner, utilfredse kunder og alvorlige arbejdsulykker. Der er derfor mange penge og ærgrelser at spare for landets autoværksteder ved at forebygge problemer med værkstedsudstyret. Sådan lyder vurderingen fra Michael Helding, som står i spidsen for Würth Danmarks specialistafdeling inden for værkstedsudstyr.
Stort fokus på arbejdsmiljøet
Når Arbejdstilsynet kontrollerer arbejdsmiljøet og sikkerheden på landets virksomheder, foretager de i første omgang en hurtig screening. Fornemmer de, at der er problemer, vender de tilbage og foretager et grundigt eftersyn (et såkaldt tilpasset tilsyn). Af de autoreparationsværksteder, Arbejdstilsynet besøgte sidste år, foretog de et grundigt eftersyn på næsten 3 ud af 4 virksomheder. Næsten halvdelen af de problemer, de registrerede, vedrørte utilstrækkelig forebyggelse af ulykker samt kemiske og biologiske belastninger.
Mange af problemerne kan relateres direkte til udstyret på værkstedet, og erfaringen viser, at mange af de farlige situationer opstår, når udstyret ikke er tilstrækkelig vedligeholdt. Det udløser problemer med at anvende udstyret korrekt eller ligefrem driftstop. Derved opstår der uvante og uforudsigelige situationer, og så opstår de farlige situationer. De ting, som skaber problemer for arbejdsmiljøet, er med andre ord de ting, som også er uhensigtsmæssige i forhold til at udføre arbejdet effektivt og på det serviceniveau, som kunderne forventer.
Årligt eftersyn er en god investering
Ifølge loven skal der foretages og dokumenteres et årligt eftersyn af det meste værkstedsudstyr. Og selv om det kan virke bureaukratisk, mener Michael Helding fra Würth, at den systematik det giver, også tilfører værdi i forhold til virksomhedens økonomi og daglige drift. ”Alle mekanikere fortæller deres kunder, at det er sund fornuft at foretage løbende service på deres bil. På kort sigt sparer man lidt ved ikke at gøre det, men på lang sigt koster det. Dels fordi bilens levetid bliver kortere, og fordi reparationerne ender med at blive mere omfattende og dyrere, end hvis problemerne var blevet løst inden det greb andet med sig. Det er ikke spor anderledes med værkstedsudstyr”, siger han.
Würth oplever da også, at flere og flere værksteder vælger at indgå en serviceaftale med Würth, som så sørger for, at udstyret bliver serviceret, vedligeholdt og efterset efter lovgivningens krav, så værkstederne ikke behøver at bekymre sig om det.
Servicemontører i hele landet
Würths specialafdeling for værkstedsudstyr kan levere, installere og servicere alt det udstyr, der hører til på et moderne bilværksted, fra autolifte og dækmaskiner til ventilations- og udsugningsudstyr. Ekspertisen er ikke begrænset til de produkter, virksomheden selv forhandler, f.eks. udstyr fra Hunter, Celette og Air-Con, så de servicerer også gerne udstyr fra andre leverandører.
Selv om der foretages løbende service, vil der indimellem opstå uforudsigelige problemer, som skal løses så hurtigt som muligt. Derfor har Würths servicemontører i alle områder af landet, så de hurtigt kan træde til, når der er akut brug for dem. Montørerne modtager løbende efteruddannelse, så den samme montør kan løse de fleste opgaver hos den enkelte kunde.
”Würth gør meget ud af at sikre, at det er den samme montør, som servicerer udstyret hos den enkelte kunde. Bl.a. fordi det gør arbejdet mere effektivt, men også fordi det sikrer kontinuitet og løbende dialog mellem vores montør og værkstedet. Der giver tryghed for alle parter. Hvis en opgave kræver helt særlig viden eller en særlig autorisation, vil der dog altid komme en mand, som har den påkrævede kompetence”, slutter Michael Helding.