Kemikoncept letter hverdagen
Der er hjælp og rådgivning at hente, hvis der er rod i kemiprodukterne og den tilhørende dokumentation
”Metalbranchen er som de fleste andre brancher – kunderne kontakter os typisk først med spørgsmål til kemidokumentation, når Arbejdstilsynet er på trapperne”, fortæller Torben Lund Koefoed, regionschef i Würths metaldivision. Han forklarer, at Arbejdstilsynet ofte enten lige har været på besøg hos kunden og er kommet med et påbud eller netop har ringet og varslet deres besøg.
Arbejdstilsynet lægger bl.a. vægt på, at sikkerhedsdatabladene på arbejdspladsens kemiprodukter er korrekte og lettilgængelige, samt at arbejdspladsbrugsanvisningerne er udfyldt rigtigt. Derudover skal de ansatte kunne finde informationer om, hvilke værnemidler de skal bruge for at arbejde med de forskellige kemiprodukter. På den måde kan medarbejderne opnå den rigtige beskyttelse af f.eks. øjne, åndedræt og hud. Trods det at disse ting har været lovpligtige igennem længere tid, har kemien sjældent førsteprioritet ude på arbejdspladserne.
Kemi fylder ganske lidt i dagligdagen
Alle arbejdsgivere er interesserede i at passe bedst muligt på deres medarbejdere, men det at få styr på kemien er ofte en administrativ opgave, der nedprioriteres i en travl hverdag. Derudover har Torben Lund Koefoed et bud på, hvorfor interessen for kemidokumentation ikke er særlig stor i metalbranchen: ”For vores kunder er kemi kun en lille del af deres arbejde – selvom de typisk har 20-30 forskellige kemiske produkter stående. De færreste tænker over, at de skal have styr på de her papirer – men det skal de jo! Arbejdstilsynet vil se dokumentation på selv den mindste limtube!”
Würths kemikoncept
Würth har udviklet et omfattende kemikoncept, der gør det lettere for bl.a. smede og maskinarbejdere at få styr på kemien. Konceptet består af flere ting, men det hele starter med, at Würth gennemgår kemiprodukterne hos kunden (inklusiv dem, der er i eventuelle montørbiler) for at få overblik over, hvad de forskellige ting skal bruges til og for at få renset ud i eventuelle ”dobbeltgængere”. I samarbejde med kunden udarbejder Würth-sælgeren nogle mapper, som hver enkelt montør kan have med i bilen. Oversigtsmapperne indeholder en oversigt over montørens kemiprodukter samt hvilke værnemidler, der skal bruges hvornår.
Würth tilbyder også at stille et kemiskab op. På den måde er det nemt at opbevare kemiprodukter og værnemidler korrekt og overskueligt. Derudover bliver produkterne opmærket, så kunden ved hjælp af klistermærker kan se, hvilke værnemidler der skal bruges til det pågældende produkt. På den måde har selv en, der ikke taler eller læser dansk særlig godt, en mulighed for at forstå, hvilke værnemidler der kræves.
Online kemiarkiv bliver løbende opdateret
Det er ikke nok, at en virksomhed er i besiddelse af dokumentation på al kemi i huset og i montørbilerne. Man skal også sørge for, at det altid er den sidste nye version af dokumenterne, som man har liggende. Det hænder, at der sker ændringer i kemidokumentationen, og det kan være svært at vide, hvor og hvor ofte man skal lede på internettet for at finde den nyeste information.
På Würths hjemmeside, www.wuerth.dk, kan man tilmelde sig Würth Kemiarkiv, hvor man får hjælp til at administrere sin kemidokumentation. Würth-sælgeren introducerer denne service for kunden og viser, hvordan man opretter sig som bruger i kemiarkivet. Efter at kunden er oprettet, finder systemet selv de kemiprodukter, som firmaet har købt hos Würth i de 24 måneder. Systemet hjælper med at få udfyldt al den lovpligtige dokumentation og organiserer det efterfølgende i mapper. Kunden skal blot indtaste nogle oplysninger om virksomheden, og om hvor kemiprodukterne anvendes.
Kemiarkivets styrke er, at det ikke kun ser bagud. Fra og med at man er registreret i systemet, holder det selv løbende øje med, hvilke kemiprodukter der bliver købt hos Würth. Systemet supplerer automatisk kundens oplysninger med den aktuelle kemidokumentation til de forskellige produkter, og det sørger for eventuelt at opdatere kemidokumentationen på de produkter, som der tidligere er blevet købt hos Würth. Kunden har mulighed for at tilmelde sig en e-mail-ordning, så man automatisk får besked, når der er noget, som der skal tages stilling til.
Ønsker du flere oplysninger om Würth Danmarks kemikoncept, er du velkommen til at kontakte marketingchef Allan Fledelius Hansen på tlf. 79 32 32 32.