Danske Rederier frygter Trumps toldmur
Det vækker bekymring i Danske Rederier, at Donald Trump torsdag har meddelt, at USA indfører straftold på kinesiske varer på op mod 60 mia. dollar (363 mia. kr.). Bekymringen blev forstærket natten til fredag, da Kina offentliggjorde en plan for tilsvarende told på amerikanske varer på tre mia. dollar.
USA har besluttet at undtage Europa fra ny told på stål og aluminium. Det er dog USA og Kina, der er de danske rederiers to største markeder med en årlig eksportværdi på henholdsvis 14,5 mia. kroner og 24 mia. kroner. Med en samlet eksportværdi på i alt 38,5 mia. kroner udgør de to lande ca. 23 pct. af rederiernes samlede marked.
– En handelskrig mellem de danske rederiers to største markeder er dybt bekymrende. Dansk skibsfart er blandt Danmarks mest globaliserede erhverv og derfor helt afhængig af fortsat åben verdenshandel, siger Jacob K. Clasen, direktør i Danske Rederier, i en pressemeddelelse.
Han opfordrer til, at verdens store handelsblokke skruer op for dialogen og diplomatiet, så den nuværende situation ikke eskalerer yderligere. De danske interesser er i hvert fald krystalklare i denne sammenhæng, mener han.
– Handelen mellem Kina og USA udgør fire pct. af verdensmarkedet, så en tvist mellem de to lande vil sætte sig spor i handelsmønstre globalt. Herudover vil øgede toldsatser sende et meget skidt signal til omverden om, at mere lukkede markeder er en vej frem. Det er det ikke – det vil blot gøre forbrugerne verden over fattigere, siger Jacob Clasen.
Han tilføjer, at opfordringen fra Danske Rederier er klar:
– Alle parter – EU, USA og Kina – skal se efter løsninger ad dialogens vej og gøre alt for at undgå en skadelig handelskrig. Det er helt afgørende, at alle parter bestræber sig på at undgå, at handelskonflikten løber løbsk, og i stedet finder en løsning ved forhandlingsbordet, siger han.