Havets svovlsyndere skal frem i lyset
Miljø- og fødevareministeren vil med et nyt lovforslag gøre det muligt at offentliggøre navnene på rederier, der forurener luften ved ikke at overholde grænseværdierne for svovlindhold i skibenes brændstof. Hos Danske Rederier glæder man sig over lovforslaget
Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen vil ændre loven, så det bliver muligt at offentliggøre navnene på de rederier, der bryder reglerne i danske farvande. Det skal få rederierne til at tænke sig om en ekstra gang, før de forsøger at spare penge ved at sejle med ulovligt forurenende brændstof.
- Grænserne for indholdet af svovl i brændstoffet skal overholdes af alle. Det er godt for miljøet og menneskers sundhed, og det skaber lige konkurrencevilkår inden for skibsfarten. Det er vigtigt med et stærkt signal til dem, der bryder loven, om, at svovlsvineri ikke er acceptabelt, siger Esben Lunde Larsen.
Ministeren har bedt Miljøstyrelsen om at forberede et lovforslag, til fremsættelse i oktober. Når loven er vedtaget, skal den give myndighederne hjemmel til at offentliggøre navne på rederier, der afsløres i ikke at overholde svovlkravene i dansk farvand.
Læs også: Bimco: Nye svovlregler for skibsfarten er et globalt eksperiment
Svovl er skadeligt for miljøet og for menneskers sundhed. Derfor blev kravene til svovlindholdet i skibes brændstof skærpet i starten af 2015. Siden har Miljøstyrelsen politianmeldt 21 rederier for overtrædelse af reglerne, og syv af dem er på nuværende tidspunkt blevet præsenteret for bøder. Tre af dem har betalt deres bøde på mellem 30.000 og 375.000 kroner.
Meget tyder på, at de skrappere krav har virket. De seneste år er mængden af svovl i luften over Danmark mere end halveret.
Læs også: Svenskerne strammer svovl-skruen
- Det er glædeligt, at de skærpede svovlkrav har ført til renere luft, og det skyldes, at langt de fleste skibe overholder reglerne. Derfor skal det være muligt at offentliggøre de lovbrydende rederiers navne, så man som kunde har mulighed for at fravælge rederier, der ikke overholder reglerne. Det kan forhåbentligt have en afskrækkende effekt på de få rederier, som i dag overtræder reglerne, siger Esben Lunde Larsen.
En af metoderne til at finde frem til svovlsynderne er at bruge teknologi, som kan måle indhold af svovl i skibenes røg. Siden sommeren 2015 har en såkaldt sniffer monteret på Storebæltsbroen overvåget skibstrafikken i Storebælt. I perioder har en lignende sniffer fra henholdsvis fly og helikopter målt svovlniveauet over skibes skorstene forskellige steder i danske farvande. En rapport fra Chalmers Tekniske Universitet i Sverige, som har stået for overvågningen indtil nu, viser, at 92-97 % af de målte skibe overholder reglerne.
Læs også: Ni ud af ti overholder svovlreglerne
Danske Rederier: Et stærkt signal
Hos Danske Rederier glæder man sig over lovforslaget, som man mener sender et stærkt signal til industrien.
- Vi har længe arbejdet for effektiv håndhævelse og været meget tilfredse med indsatsen fra de danske myndigheders side. Svovlkravene er omkostningstunge for erhvervet at overholde, kontrollen på internationalt plan er relativt stormasket, og de bøder, vi har set ind til nu, er så lave, at de ikke eliminerer gevinsten ved at overtræde reglerne. Derfor ønsker vi at gøre dette til et kommercielt spørgsmål, så kunderne ganske enkelt kan fravælge rederier, der ikke overholder kravene, udtaler Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier, i en pressemeddelelse.
- Mig bekendt er Danmark det første land til at foreslå dette. Det sender fra verdens 6. største søfartsnation et stærkt signal til resten af verden om, at har et rederier bevidst undladt at sejle på det renere, men dyrere brændstof, så bliver rederiets navn offentliggjort, fortsætter hun.
Lovforslaget vil dermed ifølge brancheorganisationen skabe gennemsigtighed for forbrugerne, som derfor vil kunne træffe deres valg af rederi baseret på ansvarlighed. Danske Rederier har gennem flere år arbejdet tæt sammen med Økologisk Råd om at sikre en effektiv håndhævelse af svovlkravene, og også her vækker ministerens forslag glæde:
- Vi håber, at landets store ansvarlige virksomheder vil følge registeret over rederier, der svindler og forurener, og så helt vil undlade at handle med svovlsvindlerne, siger Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver hos Det Økologiske Råd.
Kilde: Miljø- og Fødevareministeriet/Danske Rederier
FAKTA:
- Siden 1. januar 2015 har skibe, som sejler i Nordsøen og Østersøen, skullet bruge brændstof, som max. indeholder 0,10 procent svovl, medmindre skibet anvender renseteknologi. Det er et reduktionskrav på 90 procent i forhold til de tidligere regler.
- Fra 2020 skærpes reglerne internationalt, så skibes brændstof højst må indeholde 0,50 procent svovl mod 3,5 procent i dag, med mindre skibet anvender renseteknologi.
- Siden reglerne trådte i kraft, har Miljøstyrelsen anmeldt 21 skibe til politiet for overtrædelse af svovlreglerne. Indtil nu er der betalt tre bøder. De øvrige sager er stadig under behandling hos politiet.
- I 2015 og 2016 har Chalmers Tekniske Universitet stået for både snifferovervågningen fra Storebæltsbroen og den mobile overvågning fra mindre fly. I 2017 har Chalmers fortsat overvåget fra Storebæltsbroen, mens den mobile snifferovervågning overgik til firmaet Explicit og blev foretaget med helikopter. I 2018 fortsætter Explicit den mobile overvågning, mens overvågningen fra Storebæltsbroen netop har været i EU-udbud.
- Ifølge DCE på Aarhus Universitet er svovlindholdet i luften over Danmark mere end halveret, siden de skærpede svovlregler trådte i kraft 1. januar 2015.
- Siden 1. januar 2015 har skibe, som sejler i Nordsøen og Østersøen, skullet bruge brændstof, som max. indeholder 0,10 procent svovl, medmindre skibet anvender renseteknologi. Det er et reduktionskrav på 90 procent i forhold til de tidligere regler.
- Fra 2020 skærpes reglerne internationalt, så skibes brændstof højst må indeholde 0,50 procent svovl mod 3,5 procent i dag, med mindre skibet anvender renseteknologi.
- Siden reglerne trådte i kraft, har Miljøstyrelsen anmeldt 21 skibe til politiet for overtrædelse af svovlreglerne. Indtil nu er der betalt tre bøder. De øvrige sager er stadig under behandling hos politiet.
- I 2015 og 2016 har Chalmers Tekniske Universitet stået for både snifferovervågningen fra Storebæltsbroen og den mobile overvågning fra mindre fly. I 2017 har Chalmers fortsat overvåget fra Storebæltsbroen, mens den mobile snifferovervågning overgik til firmaet Explicit og blev foretaget med helikopter. I 2018 fortsætter Explicit den mobile overvågning, mens overvågningen fra Storebæltsbroen netop har været i EU-udbud.
- Ifølge DCE på Aarhus Universitet er svovlindholdet i luften over Danmark mere end halveret, siden de skærpede svovlregler trådte i kraft 1. januar 2015.