23948sdkhjf

Cunnard Line

Uden tvivl det mest kendte rederi med en spændende historie. Rederiet var op til 1967 aktiv i farten fra England til New York og Canada. Cunard havde berømte skibe som ’LUSITANIA’, der blev torpederet i 1915, hvilket var medvirkende til at USA to år senere gik ind i 1. verdenskrig mod Tyskland. Søsterskibet ’MAURITANIA’ havde det blå bånd som hurtigste skib over Atlanten i 20 år. I 1934 overtog rederiet White Star Line, som engang var ejer af ’TITANIC’ og dets søsterskibe ’OLYMPIC’ og ’BRITANNIC’. Cunard ønskede ikke at overtage White Star, men blev presset af den britiske regering mod at Cunard fik statsstøtte til bygning af ’QUEEN MARY’ (som i dag ligger som hotelskib i Long Beach). Da den lidt større ’QUEEN ELIZABETH’ i februar 1940 skulle leveres fra værftet på River Clyde, Glasgow udsendte England meddelelse om at skibet skulle dokke i Southampton for at snyde tyskerne. Ved forventet ankomst til denne havn, var Luftwaffe aktiv over den engelske kanel i venten på deres bytte. Imidlertid havde kaptajnen på ’QUEEN ELIZABETH’ fået en forseglet ordre fra Winston Churchill, som først måtte åbnes, efter at skibet havde forladt værftet, som gav ordre om at sejle direkte til New York. Mange værftsarbejdere var stadig ombord, som fik sig en ufrivillig tur til USA. De to skibe transporterede hver 15.000 soldater ad gangen fra USA til England som forberedelse til invasionen af Normandiet, og Winston Churchill udtalte at dette gjorde invasionen mulig et år før end det ellers muligt. I 1968 fik Cunard leveret den sidste liner ’QUEEN ELIZABETH 2’ (QE2), som blev kendt under bl.a. Falklandskrigen. Cunard blev i 1968 overtaget af byggefirmaet Trafalgar House, som senere solgte de rigtige krydstogtskibe inkl. ’QUEEN MARY 2’ til Carnival Cruise Line, USA.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078