FSG-værftet fortsætter succeskurs
FSG-værftet ved Flensborg Fjord få kilometer fra den dansk/tyske grænse forsætter med at sikre ordrer i bogen.
Værftet, der sidste år bl.a. leverede to bare boat ro/ro-nybygninger til DFDS, har således netop indgået et letter-of-intent med australske TT-Line på to ro/pax-færger på hver 212 meters længde med en kapacitet på 2.519 lanemeter og 2.000 passagerer.
Hvis hensigtserklæringen bliver til en firm ordre skal skibene leveres i 2021. Det er kun et par uger siden, at Irish Ferries løftede en option ved FSG-værftet på det, der bliver verdens største ro/pax-færge, når den leveres i 2020.
Værftet skal i forvejen allerede til sommer levere en stor ro/pax-færge til Irish Ferries.
Op til syv skibe i bogen
Derudover følger en stor LNG-drevet ro/pax-færge til franske Brittany Ferries i 2019 samt yderligere tre ro/ro-skibe i samme serie som DFDS-skibene, kontraheret på spekulation af værftets ejer, Siem Group.
Den først af disse, ’Fadiq’, er lige nu på prøvetur, inden den senere på måneden leveres på bareboat til en tyrkisk shortsea-operatør. De to resterende spekulationsordrer fra Siem Group, er placeret i produktionslinjen til levering i fjerde kvartal i år.
Indgås der firm kontrakt med TT-Line i den bebudede seks måneders periode, hensigtserklæringen gælder – altså i første halvår af 2018 - kommer FSG-værftet op på at have syv nybygninger i ordrebogen frem til 2021.