23948sdkhjf

Store muligheder for dansk søfart i Ghana

Samarbejde giver resultater og potentialet er stort. Men piratangreb hæmmer væksten i regionen

I disse dage besøger Dronning Margrethe Ghana sammen med blandt andet udenrigsministeren og Danske Rederier i Ghana for bl.a. at tale om rammerne for den fortsatte vækst i landet. Økonomien i Ghana er nemlig i fremgang efter nogle drøje år i 2015 og 2016, hvor den ghanesiske økonomi led et knæk, da oliepriserne faldt. 

Markedsadgangen til Ghana og den vestafrikanske region er vigtig for danske rederivirksomheder. 10 procent af rederiernes samlede eksport går nemlig til det afrikanske kontinent. Alene i Ghana omsætter danske rederivirksomheder for cirka 740 mio. kr. om året. hvor vækstpotentialet er stort, i blandt andet servicering af olie og gas felterne. 

- Offshore olie og gas kræver specialskibe og ekspertise, som Ghana på nuværende tidspunkt ikke har. Her kan danske rederivirksomheder bidrage, fordi vi i Danmark har en række kompetencer inden for netop det felt. Jeg håber, at de ghanesiske myndigheder vil gribe mulighederne, så vi sammen kan få fokus på, hvordan søfarten kan bidrage positivt til den afrikanske økonomi og beskæftigelse. At lukke af for udenlandske operatører vil nemlig have den stik modsatte effekt, siger Anne H. Steffensen, administrerende direktør i Danske Rederier. 

Samarbejde til fordel for alle parter
Med etableringen af et myndighedssamarbejde med Ghana i 2015, blev der sat fokus på mulighederne for at styrke Danmarks position og danske virksomheders muligheder i Ghana og Vestafrika. Det samarbejde nyder dansk skibsfart godt af i disse dage, mener Danske Rederier. 

De tætte relationer var med til at sikre en god løsning for alle parter, da den ghanesiske regering i oktober var undervejs med at indføre ny restriktiv lovgivning, der ville havde skabt udfordringer for den internationale skibsfart. Gennem tæt dialog, blev lovforslaget ændret. Der er dog stadig lovgivning på vej rettet imod olie og gassektoren, der udfordrer den internationale skibsfart.  

Piratangreb er stadig et problem
Truslen fra pirater risikerer at overskygge den positive vækst som vestafrikanske økonomier som Ghana har oplevet i 2017, og som forventes at fortsætte i 2018. Piratangreb udgør fortsat et stort problem for landene omkring Guineabugten. 

Alene i 2017 har man oplevet 20 angreb på skibe fra pirater i området, viser en opgørelse fra International Maritime Bureau. I den kontekst er det vigtigt at de vestafrikanske lande har kapaciteterne til at beskytte deres farvande, herunder deres offshore olieinstallationer, hvilket vil være tilfældet for f.eks. Ghana. 

- Guineabugten er en økonomisk livsnerve for de vest- og centralafrikanske lande. Derfor er det vigtigt, at vi får forbedret sikkerheden i bugten. Det er i høj grad også i vores egen interesse, fordi en stor del af Vestafrikas handel transporteres på danske skibe. Bekæmpelse af pirateri, økonomisk udvikling og danske interesser er tæt forbundne. Derfor har Danmark et bredt engagement, hvor vi støtter styrkelse af den regionale maritime sikkerhedsstruktur, bl.a. i Ghana, uddanner lokale marineenheder i håndtering af pirater og har udsendt en maritim militær rådgiver til regionen, siger udenrigsminister Anders Samuelsen.

Kilde: Danske Rederier

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082