CMA CGM gør alvor af LNG-planer
Den franske containergigant CMA CGM har gennem længere tid ladet forstå, at en ny 22.000 TEU stor nybygningsserie til redriet med levering fra 2020 ville blive såkaldt gas ready. Altså forberedt til dual fuel LNG-drift i lyset af bl.a. den kommende globale svovludledningsgrænse for nye skibe på 0,5 procent.
Nu har rederiet på den igangværende COP23 klimakonference i Bonn, ifølge shipping avisen Trade Winds, netop meddelt, at de ni skibe i serien bliver fuldt LNG-drevet fra starten af.
Dermed kommer de nye skibe som de første store deep sea-containerskibe i verden til at ligge pænt under den kommende 2020-svovludledningsgrænseværdi på de 0,5 procent med en svovlreducering på 99 procent. Ligesom CO2-og kvælstofudledningen, som på øvrige LNG-drevne skibe i dag, vil blive reduceret med henholdsvis 25 procent og 85 procent.
Læs mere om CMA CGMs nye LNG-skibe CMA CGM vælger to værfter til gasdrevne kæmpeskibe CMA CGM bekræfter køb af ni styk 22.000 TEU-skibe |
Motorer fra Winterthur
Det fremgår ydermere af den internationale fagpresse, at det bliver totaks-motorleverandøren Winterthur Gas & Diesel, der skal levere hovedmaskineri til de ni skibe. CMA CGM entrerede tilbage i juli med Winterthur Gas & Diesel om levering af 11-cylindrede W-X92 totaktsmotorer til en ny kommende 20.000 TEU-serie til rederiet.
Nu skal Winterthur Gas & Diesel, der i en mangeårig periode frem til 2016, har været en del af Wärtsilä-koncernen, ifølge den internationale fagpresse tilsyneladende også levere hovedmaskineri til serien af verdens første store LNG-drevne containerskibe. Konkret skulle det dreje sig om Winterthurs X-DF-motorserie (DF står for dual fuel) i en 12-cylindrene version.