23948sdkhjf

Ni ud af ti overholder svovlreglerne

Tegn på systematisk snyd med svovlregler fra nogle rederiers side, lyder det fra forsker på baggrund af undersøgelse af skibes svovludledning omkring Danmark og Sverige

Hvert tidende skib i dansk og svensk farvand forbryder sig imod de skærpede svovlregner, som blev indført i 2015, viser ny forskning.

Ved årrskiftet 2014/15 blev skibsfartens tilladte svovlniveau reduceret markant i det nordeuropæiske svovlkontrolområde ( SECA, Sulfur Emission Control Area) fra 1 til 0,1 procent svovl i brændstoffet.

Forskere ved det tekniske universitet Chalmers i Gøteborg i Sverige har udviklet en ny metode til fjernmåling af skibes emission. Metode er brugt til at undersøge effekten af de nye regler fra fly omkring Danmark, over Den Engelske Kanal og fra stationer ved Gøteborg, Øresundsbron og Storebæltsbroen.

- Vi kan se klare forskellige i efterlevelse afhængigt af, hvem der ejerskibene. Nogle rederier ser ud til at have sat snyd i system, siger Johan Mellqvist fra Chalmers og leder af arbejdet.

- Andre mønstre viser, at skibe, som sjældent kommer, herunder krydstogtskibe, ofte overtræder reglerne. Samtidig er det almindeligt at fartøjer udleder for meget svovl på vej ud af SECA-området, end de gør på vej ind i området, når de risikerer inspektion, fortsætter han. 

Skifter brændstof opå vej ind i kontrolzonen
Havnemyndighederne bruger blandt andet fjernmålingerne til at udvælge hvilke skibe, der skal have det ombordværende brændstof kontrolleret, et træk som er nødvendigt for at retsforfølge dem for overtrædelser af svovlreglerne.

Der ser dog ud til at være en tendens i justering af brændstofforbrug ved målestationerne.

- Skibene har generelt både det tilladte svovlfattige brændstof og den billigere højsvovludgave om bord. Hvis de skifter brændstof i tilstrækkelig god tid før målestationerne, bliver de ikke fanget i målingerne. Derfor er flymålingerne bedre. De viser, hvor meget skibene rent faktisk frigives, når de er ude til søs, og ikke ved, at de skal kontrolleres, siger Johan Mellqvist.

Flymålinger viser, at 15 procent af fartøjerne i den østlige del af Den Engelske Kanal nær SECA-grænsen overtræder svovlforskrifterne. For skibe omkring Danmark er det tilsvarende tal 10 procent. De faste stationer ved Gøteborg, Øresundsbroen og Storebæltsbroen viser for høje emissioner fra 2-5 procent af de passerende skibe. Inspektioner ombord viser, at 5 procent af fartøjerne i havnen har brugt uautoriseret brændstof for nylig.

Fakta: Svovlemissioner fra søfart

Svovlemissioner er primært et sundhedsspørgsmål, men i Norden bidrager udslip også til forsuring af søer og vandløb. 

Østersøen, Kattegatt, Skagerrak, Nordsøen og Den Engelske Kanal udgør et svovlreguleringsområde (SECA). Siden 2015 er den tilladte grænse maksimalt 0,1 vægtprocent svovl i marine brændstof. Resten af EU følger de lovgivningsmæssige rammer, der er fastlagt af IMO. I resten af verden vil det maksimalt tilladte svovlindhold i marine brændstoffer i 2020 blive reduceret fra det nuværende niveau 3,5 procent til 0,5 procent.

Reduktion af svovlemissioner koster store mængder for rederier, uanset hvordan de vælger at opfylde kravene.

 

 

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.204