CMA CGM vælger to værfter til gasdrevne kæmpeskibe
CMA CGM har underskrevet hensigtserklæring med de to kinesiske skibsværfter Hyundai Heavy Industries og Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding om ni nye 22.000 TEU containerskibe. Det skriver TradeWinds.
Ordren til en anslået værdi af 1,5 mia. dollars (9,5 mia. kroner) omfatter seks nybygninger samt option på yderligere tre skibe.
CMA CGM ventes at trække en beslutning om det store køb i starten af september.
Nybygningerne ventes leveret fra slutningen af 2019 og i 2020.
CMA CGM og LNG-skibene |
Gas-udfordringer
Nybygningerne vil blive bygget med enten duel-fuel fremdriftssystem eller være klar til at blive omdannet til LNG (gas). Ved førstnævnte er prisen pr skib på cirka 160 mio. dollars, mens en såkaldt ”LNG klar” model står i anslået 140 mio. dollars pr skib.
Beslutningen om at satse på gas har angiveligt været påvirket af, at rederiet ikke har fået konkurrencedygtige priser på gas indtil for relativet nyligt.
LNG-infrastrukturen i nøglepositioner ventes også at påvirke CMA CGMs beslutning.