23948sdkhjf

Søfartsstyrelse om dødsulykker: Vi har ikke gjort det godt nok

I fire år har Søfartsstyrelsen ikke fulgt gældende regler om dødsulykker til søs i Danmark. Det er ikke godt nok, erkender styrelsen, som nu vil ændre praksis.

Strafmæssigt kan der være stor forskel på, om en medarbejder på arbejde i Danmark er død på land eller til vands.

For mens de danske myndigheder har tildelt bøder til udenlandske arbejdsgivere, hvis medarbejdere har mistet livet under kritisable sikkerhedsforhold på land, er andre udenlandske virksomheder sluppet for straf efter dødsulykker til vands. Det skriver Fagbladet 3F. 

Arbejdsulykker til lands bliver behandlet af Arbejdstilsynet, mens arbejdsulykker til søs hører under Søfartsstyrelsen. 

I forbindelse med blot fire ud af otte dødsulykker siden slutningen af august 2011 i Danmark har Søfartsstyrelsen været om bord på det pågældende skib. For på to af dødsulykkerne har styrelsen slet ingen sager. Og kun efter én af de otte dødsulykker har Søfartsstyrelsen lavet en vurdering af det strafferetlige ansvar i sagen. Det fremgår af aktindsigt og oplysninger fra Søfartsstyrelsen til Fagbladet 3F.

3f Sømændene: En katastrofe
Søfartsstyrelsens behandling af dødsulykker på udenlandske skibe i dansk farvand møder stor kritik hos 3F Sømændene:

- Det er en katastrofe. Vi risikerer, at udenlandske skibe ikke overholder nogen regler i de danske farvande, når Søfartsstyrelsen ikke følger de såkaldte MLC-regler om arbejdsmiljø. Det bliver laveste fællesnævner i dansk farvand. Det er på høje tid, at Søfartsstyrelsen strammer op og ændrer sin praksis, siger formand Søren Sørensen.

I august 2013 trådte Maritime Labour Convention, MLC, i kraft. Konventionen rummer nogle internationale arbejdsmiljøregler til søs.

Danmark har ratificeret reglerne. Det betyder, at Søfartsstyrelsen ved alvorlige ulykker på et udenlandsk skib i dansk havn må gå om bord og lave et såkaldt havnestatskontrolsyn. Ved sådanne syn kan styrelsen udstede påbud og forbud eller tilbageholde skibet, hvis arbejdet om bord ikke bliver udført sikkerhedsmæssigt forsvarligt. 

Søfartsstyrelsen er efter bekendtgørelsen pålagt at anvende lov om sikkerhed til søs på udenlandske skibe på dansk søterritorium svarende til det, der gælder for danske skibe. Ifølge bekendtgørelsen kan Søfartsstyrelsen også anmelde overtrædelser af MLC-regler til dansk politi. Bekendtgørelsen giver desuden hjemmel til at straffe de ansvarlige. Men det er ikke sket.

Søfartsstyrelsen: Det er ikke godt nok
Søfartsstyrelsen har hidtil ikke spurgt sig selv, om MLC-reglerne var overtrådt ved de enkelte dødsulykker. Og styrelsen har ikke forfulgt sagerne strafferetligt. Det erkender synschef hos Søfartsstyrelsen, Lars Gerhard Nielsen, over for Fagbladet 3F:

- Indtil jeg talte med dig, tænkte jeg, at det er flagstatens opgave. At det er deres myndighedsområde. Sådan tænker jeg ikke helt mere. Men det har vi gjort hidtil, siger han.

- Det er ikke godt nok. Vi er nødt til at sikre os, at hvis der sker en tilsidesættelse af arbejdssikkerheden, så må der ske en retsforfølgelse, uanset om det er på et dansk eller et udenlandsk skib, hvis det sker på dansk søterritorium, siger Lars Gerhard Nielsen og fortsætter:

- Der har været en masse myndigheder inde over de her ulykker. Men lige omkring spørgsmålet om der skal rejses tiltale imod nogen, har vi været for passive. Og nu vil vi være aktive.

Juridisk vurdering af én sag 
Synschefen oplyser, at Søfartsstyrelsen – siden 20. august 2013, hvor MLC-konventionen trådte i kraft – kun har lavet en juridisk vurdering efter én dødsulykke. Det var efter en ulykke, hvor et besætningsmedlem på det finske skib ’Carisma’ 25. januar 2012 faldt i vandet, da han i Rønne Havn skulle om bord på skibet via en såkaldt lodslejder. 

Her fandt Søfartsstyrelsen på baggrund af havarikommissionen mangler i forhold til sikkerheden. Og fremover vil styrelsen kontakte den relevante flagstat og følge op på, om der bliver rejst tiltale:

- Det er dér, hvor vi laver et skifte nu. Fremover vil vi sørge for, at der bliver lavet en vurdering om MLC. Og så vil vi kontakte flagstaten for at høre, hvad gør de i den her sag. Hvis der er en vurdering: At her er der en overtrædelse, og flagstaten siger: Det vil vi ikke, så vil vi gå videre med det. Så vil vi sørge for, at det bliver anmeldt.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219