Marineboss: Caribien-togt styrker samarbejdet med rederier
Torben Mikkelsen, nytiltrådt chef for Marinestaben, mener, at 'Svanen' og 'Thyras' togt kan være med til at fremme Søværnets relationer til handelsflåden
Men også et pr-togt, der skulle skabe opmærksomhed for Søværnet og øge rekrutteringgrundlaget. Et grundlag, man deler med den danske handelsflåde, understreger chef for Marinestaben, Torben Mikkelsen, i et interview med Søfart.
- Jeg er sikker på, at Svanen og Thyras togt bliver en løftestang ift. at udbygge samarbejdet med de danske rederier, siger han.
- Det giver mening, at flåden har et samarbejde med den civile del af skibsfarten i Danmark, og det har vi da også haft i mange år, påpeger Torben Mikkelsen.
Traditioner vigtige
Svanen og Thyra er to aldrende damer (fra 1960, scroll ned for fakta), og selvom de har moderne udstyr om bord, har officererne gjort meget ud af at uddanne kadetterne i traditionel navigation.
Det er Torben Mikkelsen glad for:
- Mest af alt viser dette togt, at der også i 2017 er brug for traditioner, siger han og uddyber:
- Det betyder noget, at du ved, hvad det betyder at være ude i elementerne, her kan du se, hvad vinden betyder, og du får en forståelse af, hvad du skal tænke på, næste gang du står på en stor fregat og skal lave en eller anden opgave. Du får en helt anden fornemmelse af, hvad det betyder at være på havet, siger han.
Desuden understreger marinechefen, at de relationer, der er skabt, kan være guld værd. I første omgang for Søværnet og dernæst for handelsflåden på sigt:
- Når to mindre skibe krydser Atlanten med de strabadser, der måtte være, så giver det sammenhold. Og de relationer, der er skabt mellem besætningsmedlemmerne, er helt unikke. Jeg tror, det vil sprede sig ud i Danmark, siger han.
Officer: Tankevækkende besøg på britisk skole
Sebastian Ekstrøm er premierløjtnant og næstkommanderende på skoleskibet 'Alholm'. Han sejlede med på togtet i ti dage - på den sidste etape fra England til Danmark.
- Det var en stor oplevelse på mange måder, fastslår han og peger på en særlig ting, der kom i forlængelse af den diplomatiske funktion, togtet også har haft.
- Det var sjovt at besøge den engelske officerskole i Dartmouth. De har et kæmpe slot, som de både bor og bliver undervist på. Det var en samarbejdstur, og vi sammenlignede den danske model med den engelske model, siger han og understreger traditionernes betydning.
- Det er den slags, man giver køb på, hvis man sammenlægger Forsvarets officerskoler ved Svanemøllen, som tanken er. Værdien af traditioner bliver understreget, når man besøger en så stolt officerskole som den britiske. Når man kommer ind på slottet, får man en overvældnede stolt følelse. Og selvom vores lokaler her på Holmen er fra 30’erne er her stadig en masse traditioner. Så det skal man tænke over, siger Sebastian Ekstrøm.
Voldsomt uheld undervejs
Som Søfart har berettet i maj, havde Svanen undervejs en farlig situation med mand over bord. Denne situation har Søværnet imidlertid ikke ønsket at kommentere nærmere – af hensyn til den tilskadedkomne og de pårørende.
Den tilskadekomne lider imidlertid ikke men, forlyder det. Læs mere HER
FAKTA: Svanen og Thyra
Sejlkutterne Svanen og Thyra er indtrådt i tjeneste henholdsvis d. 23. juni 1960 og d. 31. august samme år. De har alle årene tjent som skoleskibe i Søværnet.
De er bygget af P. Molich, Hundested Bådebyggeri. Der er tale om sejlskibe med en motor på 1 stk. Bukh Dieselmotor 30 Hk 1 stk. skrue
Kutterne bruges af Søværnets Officersskole til den fundamentale uddannelse af kadetter til søs, herunder navigation, kommunikation, sømandskab og samarbejde.
Derudover bruges kutterne ofte til repræsentative opgaver i og uden for Danmark, så som maritime sammenkomster og kapsejladser.
Sejlkutterne er 18,8 meter lange, 4,4 meter brede og har en dybdegang på 2,4 meter.
Hvert skib har en besætning på 4 mand, heraf én officer og 6-8 elever.