23948sdkhjf

Danmark tiltræder Hong Kong konventionen

Et stort flertal i Folketinget har netop vedtaget, at Danmark skal tiltræde Hong Kong konventionen om forsvarlig ophugning af skibe.

Ophugning af skibe kan udgøre en stor risiko for mennesker og miljø, hvis ikke det foregår under ordentlige forhold. Derfor har FN’s søfartsorganisation, IMO, vedtaget den såkaldte Hong Kong konvention, som stiller krav til både miljø- og arbejdsmiljø.

Maria Bruun Skipper, underdirektør i Rederiforeningen, ser dagens vedtagelse i Folketinget som et vigtigt skridt mod globale regler for ophugning. Konventionen træder nemlig først i kraft, når en række lande har ratificeret den.

Hong Kong-konventionen og ophugning
Danmark er på tærsklen til at tiltræde Hong Kong-konventionen

Rederier ønsker dialog med skibsophuggere i EU

Mærsk-chef: Der er en grænse for hvor meget ansvar vi kan tage

Mærsk skruer op for ophugning

Andet Sealand-skib ankommet til Alang



- Jeg er meget tilfreds med, at Danmark som en af verdens toneangivende søfartsnationer, nu tiltræder konventionen. Det betyder, at danske rederier endeligt får et regelsæt at følge, når det gælder ophugning. Derudover betyder det, at Danmark nu kan lægge pres på andre lande for at følge trop og ratificere konventionen, så den kan træde i kraft globalt, siger Maria Bruun Skipper.

Det internationale aspekt var også et af hovedargumenterne fra Pia Adelsteen (DF), formand for Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg, da lovforslaget blev førstebehandlet i januar.

- Vi er selvfølgelig nødt til at have en global aftale, når det drejer sig om et erhverv, der også er globalt, og hvor tingene kan foregå rundt i hele verden, sagde Pia Adelsten fra Folketingets talerstol.

Ca 73 pct. af alle verdens skibe bliver ophugget i Indien, Pakistan og Bangladesh under forhold, som gennem flere år med rette har været kritiseret for at være uacceptable. Med Hong Kong konventionens krav til miljø- og arbejdsmiljø, vil standarden fremover blive løftet. Flere steder i Indien er den positive udvikling allerede i gang.

- Indtil konventionen træder i kraft globalt, mener vi, at rederierne skal engagere sig i de lande, der ophugger skibe, og insistere på, at det sker i overensstemmelse med Hong Kong konventionen. Vi skal støtte en positiv udvikling med investeringer i miljøtiltag og sikkerhed for ophugningsarbejderne fremfor at vende ryggen til, siger Maria Bruun Skipper.

Fakta om Hong Kong-konventionen
FN’s Internationale Maritime Organisation (IMO) vedtog med opbakning fra mere end 60 lande i maj 2009 Hong Kong-konventionen om forsvarlig ophugning af skibe.

Når konventionen træder i kraft, forpligter de lande, som har tiltrådt konventionen, sig til, at deres skibe bliver ophugget på anlæg, der overholder konventionens krav, og at landets skibsophugningsvirksomheder kun ophugger skibe på en måde, der overholder konventionens krav.

For at konventionen kan træde i kraft, kræves bl.a., at den er tiltrådt af mindst 15 lande, hvis kombinerede handelsflåde repræsenterer mindst 40 procent af den globale handelsflådes bruttotonnage.

Både de store flagstater og de store skibsophugningsstater skal tiltræde konventionen, for, at den kan træde i kraft. Kun Norge, Congo, Frankrig, Belgien og Panama har tiltrådt konventionen. Jo flere lande, der tiltræder, jo sværere bliver det at ophugge i lande, der ikke lever op til reglerne i konventionen. Indien har meldt ud, at de er klar til at tiltræde, når EU-landene har tiltrådt konventionen.

Det er en ændring til loven om beskyttelse af havmiljøet og loven om miljøbeskyttelse, som nu gør det muligt for Danmark at tiltræde Hong Kong-konventionen.

Kilde: Danmarks Rederiforening

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127