23948sdkhjf

DI advarer mod løbske havneinvesteringer

15 af de største kommunale havne planlægger at udvide med et 5 millioner kvadratmeter nyt havneareal frem mod 2020, viser analyse fra DI Transport, som nu hejser et advarselsflag
Hos DI ser man med stor bekymring på de mange ambitiøse investeringsplaner, som er meldt ud fra de kommunalt ejede danske havne.

En analyse fra erhvervsorganisationen viser således, at alene de 15 største danske kommunalt ejede havne forventer at udvide med omkring 5 mio. kvadratmeter nyt havneareal frem mod 2020.

Læs også: Brancheboss: Folk burde glæde sig!

Det svarer til mere end 700 fodboldbaner og er ifølge DI en voldsomt stor kapacitetsudvidelse svarende til omkring 20 pct. af den nuværende kapacitet.

- Vi er bekymrede for, at når alle havnene vil udvide på samme tid, så kommer man nemt ud i et investeringskapløb. Det kan føre til en kannibalisering på havneområdet, hvor man går på rov hos hinanden, og det er næppe sundt ud fra en overordnet samfundsøkonomisk vinkel, siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.

Skal være kloge investeringer

Ifølge DI er de planlagte 5 mio. ekstra havnekvadratmeter endda konservativt sat, idet de 15 kommuner oveni har løsere planer om yderligere havneudvidelser på mere end 6 mio. kvadratmeter på et senere tidspunkt.

Blandt de største planlagte havneudvidelser i DI’s analyse er Aalborg Havn, der planlægger at udvide med én mio. kvadratmeter, mens Køge og Odense følger efter med planer om arealudvidelser på henholdsvis 700.000 og 500.000 kvadratmeter.

Dertil kommer, at en række mindre havne også har vokseværk. Senest har Hanstholm Havn skudt gang i et havneprojekt til mere end en halv mia. kroner. En række andre kommunale havne som Skagen, Rømø, Horsens, Vejle, Nakskov og Vordingborg er også i færd med eller har planer om store havneudvidelser, fremgår det af DI-analysen.

Læs også: Hanstholm Havn sikker på kæmpe investering

- For os er det vigtigt, at der investeres i havnene, men det skal være kloge investeringer. Og vi tvivler på, at der i alle tilfælde er en tilstrækkelig business case bag havnenes nuværende investeringsplaner, siger Michael Svane.

Han peger som eksempel på, at godstransporten til og fra Sjælland har været nogenlunde konstant over de senere år, og at de sjællandske havne derfor kommer til at kæmpe med hinanden i et marked uden nævneværdig vækst.

Overkapacitet i havne

Udvidelserne skal også ses i lyset af, at der i dag er betragtelig ledig havnekapacitet, påpeger organisationen. DI vurderer således, at der ud af de omkring 26 mio. eksisterende havneareal er mellem 3,5 og 4 mio. ledigt havneareal i de pågældende 15 havne.

Til sammenligning omfatter Europas største havneprojekt i Rotterdam ca. 10 mio. kvadratmeter nyt havneareal - og godsomsætningen i Rotterdam Havn er vel at mærke fire gange så stor som alle de danske havnes omsætning tilsammen, påpeger DI.

Kan føre til opgavetyveri

DI frygter også, at havnenes vokseværk kan medføre øget ’opgavetyveri’, hvor de offentligt ejede havne stjæler opgaver fra private virksomheder. Som Søfart tidligere har beskrevet, har det eksempelvis vakt vrede i erhvervslivet, at Vejle Havn og Guldborgsund Havne i strid med reglerne har løst opgaver i konkurrence med private aktører.

Læs også: Havne overtræder havneloven - uden konsekvenser

- Når private aktører som shipping- og stevedorevirksomheder etablerer sig med aktiviteter på en havn, sker det jo for egen regning og risiko. Men jo større investeringsplaner, havnene bringer i spil, jo større risiko er der - set med vores øjne - for at man kommer til at gå de private virksomheder i bedene, siger Michael Svane.

Efterlyser regeringsindgreb

Han mener derfor, at regeringen bør gribe ind.

- En modernisering af havneloven og nogle klarere spilleregler må være et tema for transportministeren, fastslår Michael Svane.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) valgte for nylig at nedlægge et havneudvalg, som hans forgænger havde nedsat kort tid forinden. I stedet har han igangsat en analyse af havnesektoren og vil samtidig nedsætte et ekspertudvalg, som med ministerens ord ’skal pege på løsninger til at fremtidssikre den danske havnesektor med en fair og lige konkurrence mellem offentlige og private aktører’.

Læs også: Havneloven bør evalueres inden en revision
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112