Drewry: Mærsks opkøb af Hamburg Süd giver perfekt mening
Sydamerika er verdens spisekammer. Og man har uanede mægder frugtbar jord, der også fremover kan brødføde verdens voksende befolkning. Derfor ligner Maersk Lines opkøb af et reefer-tungt tysk rederi en vindersag.
Industrier, der er eksploderet op igennem 00'erne, og væksten fortsætter. Kina er blandt de store aftagere, men også Nordamerika og Europa aftager varerne, der typisk bliver lastet i de karakteristiske hvide reefer (køle) containere.
Dermed ser reeferindustrien med afsæt i Sydamerika ud til at få kronede dage de kommende årtier. Og det er præcis på det område - reefer og nord-syd - Hamburg Süd er stærke.
Drewry optimistisk
Søfart har talt med Rahul Kapoor, container-analytiker hos det maritime analyseinstitut Drewry. Han er ikke overrasket over Mærsks opkøb af Hamburg Süd.
- Maersk Line var efterhånden det eneste af de store containerrederier, der ikke var med på konsolideringsbølgen. CMA CGM har købt op, og vi har også set japanske og kinesiske sammenlægninger. Maersk Line havde simpelthen noget at indhente, siger han og tilføjer.
- Det giver perfekt mening. Det var jo kun et spørgsmål om tid, inden Mærsk ville lave et opkøb, og det ligner et godt valg. Det er ikke nogen stor overraskelse, siden det lægger på ift Mærsks ekspansion i nord-syd handlen. Hvis man har fulgt Mærsk nogle år kan man se, at de ekspanderer på reefer-handlen. Og nord-syd handlen er i øjeblikket mere profitabel end Asien-Europa, ligesom dette fokus giver Maersk Line en mere diversificeret portefølje.
Verdens spisekammer
Rahul Kapoor påpeger desuden, at der generelt set er bedre rater på reefer-containere end andre containere. Så i et vist omfang foretrækker Mærsk nok reefer-containere, mener han. Analytikeren uddyber, at der - alt andet lige - er et voksende marked mange år frem på området.
- Sydamerika vokser på reefer containere, fordi Brasilien og Argentina m.fl. er blandt verdens største fødevareproducenter. Og med en voksende global befolkning, lyder prognoserne på en konstant voksende reeferhandel. Hvor det så bærer hen for Maersk Line på den lange bane er svært at sige, men strategisk set giver investeringen rigtig god mening, siger han og tilføjer, at man ikke ved, hvor meget Mærsk har betalt for Hamburg Süd, hvorfor det er svært at sige, om det - i sidste ende - er et godt køb.
Små kulturforskelle
Kulturforskellene er ifølge Rahul Kapoor til at overse:
- To forskellige virksomhedskulturer er altid en udfordring. Men det bliver formentlig ikke så svært. Nu har de de næste to quarters til at få det til at fungere, siger han med henvisning til at overtagelse først skal være fuldbyrdet ultimo 2017.
Såfremt konkurrencemyndighederne altså tillader det. Og siden Maersk Line med opkøbet af Hamburg Süd bliver en meget stor spiller på bl.a. Sydamerika-Europa inden for reefer, er der ifølge eksperter en reel risiko for, at opkøbet bliver blokeret.