23948sdkhjf

Tre i praktik på Royal Caribbean Cruise Lines

UDDANNELSE. Søfart har snakket med tre kommende maritime maskinmester, der har udenlandske krydstogskibe som praktikplads
Deva Nielsen
Kommer fra: Herning
Bachelor studerende på 8. semester
Skal ud på: ’Oasis of the Seas’ (RCCL)


Hvorfor maritim maskinmester?
- Det har jeg vist altid vidst, kan man sige. I hvert fald fra jeg begyndte at tænke i erhverv og fremtid.

Og så ligger det lidt til familien. Både min søster og svoger har i øvrigt arbejdet på samme skib, som jeg skal afsted på. Men ”kun” som tjenere.

Sejltiden betyder meget for mig på
Royal Caribbean Cruise Lines og danske studerende
RCCL er glade for studerende fra maskinmesterskolerne i Aarhus og Fredericia. Følelsen er gensidig.

Kryds i kalenderen for maskinmesterstuderende

Velkommen til unge danskere

den længere bane. Det giver både praktisk erfaring og bredere muligheder på den lange bane.

Hvorfor lige ud på et udenlandsk krydstogtskib?
- Jeg søgte faktisk først på ”dansk grund”. Men fik nogle ret kontante afslag. Jeg har maskinarbejderbaggrund, men det var de ikke interesseret i.
Så dukkede denne her mulighed op, og den greb jeg hurtigt efter. Meget spædende på både det personlige og uddannelsesmæssige plan. Super mulighed.
Jeg går på sigt efter at blive leder, så jeg tror det er en rigtig god kombination med en så store arbejdsplads. Og med masser af praktiske udfordringer.
Og så er det vigtigt for mig at berøre udlandet med henblik på fremtiden. Både i forhold til netværk, sprog og kultur.

Og Deva Nielsen om en 10 års tid?
- Det kan man jo aldrig vide, og jeg er ikke bundet af en bestemt vej frem. Jeg kan se søen nu og en tid frem men ikke nødvendigvis om 10 år.

Det er dog meget sandsynligt, at det har noget med ledelse at gøre. Det vil jeg rigtigt gerne stræbe mod. En kombination af ”hands on” og ansvar måske.

Og derfra må vi så se, hvad vej det går. Måske driftsledelse i land. Men gas/LNG er noget, jeg gerne vil arbejde med, hvis jeg skal være specifik.

Mike Carlsen
Kommer fra: Brædstrup
Bachelorstuderende på 8. semester
Skal ud på ’Independence of the Seas’


Hvorfor maritim maskinmester?
- Jeg er nærmest ”ødelagt” af familien. Min far og onkler sejler, så jeg har fået tudet ørene fulde. Men jeg kunne jo lide det, jeg hørte, så...

Men det er teknik, personlige muligheder og de komplekse udfordringer på tværs af fag og faggrænser, der trækker tydeligst. Et logisk valg for mig alt i alt.

Fleksibiliteten er et stort plus for mig og muligheden for at se sig selv i en lederrolle. Men først og fremmest skal jeg også ud og have olie på fingrene.

Tilfredsstillelsen ved at få tingene til at køre - eller holde dem kørende - er meget stor for min del.

Hvorfor lige på et udenlandsk krydstogtskib?
– Tja, jeg søgte også andet. Uden held. Danske maskinmestre er måske nok i høj kurs, men andre ”gider os Ikke” - fordi vi er for dyre, tror jeg.

Men ligesom Deva slog jeg til med det samme, jeg så tilbuddet fra RCCL. Rigtig, rigtig spændende, var den umiddelbare reaktion. Og netop med den kompleksitet, jeg søger.

Og det med at lære lidt ny kultur og blive bedre til sprog, det gør vel heller ikke noget i en global verden...

Og Mike Carlsen om en 10 års tid?
- Det ved jeg ærlig talt ikke. Jeg kan end ikke sige, om jeg arbejder til søs eller i land. Jeg er ret så åben. Og også i forhold til endestationen. Eller rettere: Mellemstationen.

Men jeg vil da helt klart tro, at jeg fortsat er på maskinmestervejen i et eller andet omfang. Også gerne på lederniveau. Men der kommer med garanti mange optioner at forfølge.

Jeg er dog lidt på vagt, men jeg har alligevel klart fået smag for at prøve noget offshore af. På en borerig, et boreskib eller FPSO’er - i den stil. Hard core teknik. Problemløsning. Det er mig.

Mikkel Trankvist
Kommer fra: Skanderborg
Bachelorstuderende på 8. semester
Skal ud på: ’Grandeur of the Seas’


Hvorfor maritim maskinmester?
- Det var lidt ad en omvej. Jeg gik efter HTX faktisk ingeniørvejen men søgte lidt nye udfordringer. Lidt mere så at sige. Og så fik min daværende studievejleder mig sporet ind på maskinmesteruddannelsen. Og der så jeg den maritime retning som den rigtige. Men efter installatøreksamen er jeg ret meget sporet ind på, at det fremadrettet skal have noget med el at gøre.

Det giver søen jo også særdeles rige muligheder for, men det kan også være, at jeg søger tilbage mod ingeniørvejen. Det er interesse, der er min drivkraft frem for alt.

Hvorfor lige ud på et udenlandsk krydstogtskib?
- Jeg kan helt tilslutte mig Deva og Mike omkring det med kultur, sprog og muligheden for at opsøge en masse nye muligheder og udfordringer.

Det lyder da kort sagt skide spændende for nogle halvunge fyre som os. Jeg glæder mig da i hvert fald ret meget, kan jeg roligt tilstå. Ingen vaklen om fremtiden der.

Jeg ser på det rent faglige som en fantastisk mulighed for at se nogle meget store og utroligt sammensatte systemer gå i spænd. Og til at yde min del.

Og Mikkel Trankvist om en 10 års tid?
- Det er så noget mere åbent end turen fra februar og de næste tre måneders tid frem. Jeg er måske endnu mere åben på den bane end Deva og Mike.

Jeg har intet imod at se mig selv i en lederstilling. Men for så vidt heller ikke som aktiv 3. mester et sted. Det er lige nu allermest vigtigt for mig, at drivet og udfordringerne er der.

Det skal være interessant og udfordrende at gå på arbejde. I hvert fald, hvor jeg står lige nu. Men det kan jo ændre sig. Jeg vil udvikle mine kompetencer, det ved jeg dog.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078