Mærsk strammer op på scrapping
Mærsk og scrapping
Mærsk-skib ophugges på strand i Bangladesh
Mærsk anklages for dobbeltspil om ophugning af skibe
Producer’, som efter 32 års tjeneste for Mærsk bliver hugget op under kritisable forhold i Bangladesh, får det danske rederi til at lægge kursen om: Mærsk vil ikke længere sælge udtjente skibe til andre, skriver Politiken tirsdag. Mærsk-skib ophugges på strand i Bangladesh
Mærsk anklages for dobbeltspil om ophugning af skibe
Hvis der ikke er økonomi i at sejle videre med skibet, vil Mærsk selv tage ansvaret for at få det skrottet. Og sikre, at det sker efter Mærsks egne regler for, hvordan skibe kan ophugges forsvarligt. Det fremgår af et dokument, som Mærsk har fremlagt for Politiken.
Mærsks regler om ophugning af skibe er en 37 sider lang tryksag, som tager højde for arbejdernes sikkerhed, miljøet og risikoen for korruption.
Arbejdsulykker og forurening
Når ophugningen foregår på åben strand, som det sker i blandt andet Indien og Bangladesh, hvor skibe parteres med håndkraft af arbejdere uden sikkerhedsudstyr, er risikoen for alvorlige arbejdsulykker stor.
Alene i år er 17 arbejdere på Chittagong-stranden i Bangladesh dræbt under arbejdet med at skrotte skibe.
Samtidig bliver havet forurenet af olie og giftstoffer fra skibet. Under de forhold er arbejdere i Bangladesh netop nu ved at partere ’North Sea Producer’, som var i Mærsks tjeneste, indtil det i april i år blev solgt og i august dukkede op på stranden i Bangladesh.
Har indført nye regler
Mærsk har afvist at give Politiken indblik i den klausul, som fulgte med salget af det udtjente olieskib, men erkender, at den ikke er stærk nok til at hindre det, der nu sker med ’North Sea Producer’. Som direkte konsekvens har Mærsk nu indført nye regler.
Når Mærsk sælger et skib, skal værdien af at sejle videre med skibet holdes op mod den mulige nettofortjeneste ved at skrotte det.
Hvis skibet er så udtjent, at den mulige økonomiske gevinst ved at sejle videre med det er mindre end 25 procent af skrotværdien, vil Mærsk efter de nye regler slet ikke sælge det, men beholde det og selv tage ansvaret for, at det bliver skrottet efter Mærsks egne omfattende regler, fremgår det af svar fra Mærsk til Politiken.