Hybridfærge ind i konkurrencen på Oslofjorden
FÆRGER: Color Line vil øge konkurrencen med Fjord Line med verdens største hybridfærge i kampen om havnetider i Sandefjord.
Hvis Color Line realiserer nybygningprojektet, bliver der tale om en marginalt større hybridfærge end Scandlines' Rødby-Puttgarden-færger, som i dag er verdens største hybridfærger. Illustration: Color Line
Color Line har således meddelt, at de fra 2020 vil stille med en nybygget 160 meter lang og 2.000 passagerer stor hybridfærge til erstatning af rutens til den tid 49 år gamle færge ’Bohus’. Color Lines nye færge vil blive verdens største hybrid-færge og vil dels lade landstrøm over natten i Sandefjord, dels lade batterierne fra et dieselelektrisk maskineri under driften.
Color Lines færger sejler kystnært gennem en skærgård både under anløbet af Sandefjord og Strømstad. Dette vil nu ifølge Color Line med den nye færge ske alene på batteridrift – altså emissionsfrit.
Kampen om afgange
Det norske rederi oplyser, at valget af en hybridfærge som erstatning for ’Bohus’ kommer til at ske under forudsætning af, at Sandefjord Kommune tildeler Color Line den attraktive klokken 10-havneslot fra Sandefjord, som er den afgang, hvor belægningen af norske indkøbsrejsende traditionelt er størst.
Rederiet Fjord Line har siden 2014 brudt Color Lines hidtidige monopol på den lukrative tax free-sejlads på tværs af Oslofjorden mellem ikke-EU-landet Norge og EU-landet Sverige. En af tvisterne mellem de to rederier er netop tildelingen af havnetider, som er afgørende for belægningen på færgerne.
Color Line driver også en cruise-færgerute mellem Oslo og Kiel samt en ro/pax-rute til Larvik og Kristiansand ud fra Hirtshals. Ligeledes norskejede Fjord Line, der driver sine færger i Dansk Internationalt Skibsregister, opererer ud over ruten på Oslofjorden, også ud fra Hirtshals med to ruter til Norge.
Læs også:
Fjord Line indgår stor kontrakt om færgeopgradering
Oslofjord indsat og døbt