23948sdkhjf

Torm sikrer sig finansiering til LR2-nybygninger

Torm har indgået finansiel aftale med kinesisk shippingbank for fire LR2-nybygninger fra Guangzhou med forventet levering i 2017 og 2018.
Torm meddeler, at man har sikret sig en finansieringsaftale for de fire skibe på 114.000 t.dv., der i efteråret 2015 blev bestilt ved kinesiske Guangzhou Shipyard. Aftalen lyder på en bankgaranti på op til 115 mio. dollars. Aftalen er indgået med The Export-Import Bank of China og løber over 12 år. Ifølge Torm er hovedbetingelserne i aftalen i overensstemmelse med selskabets eksisterende låneaftaler.

Pr. 30. juni var de resterende investeringer i Torms nybygningsprogram på 168 mio. dollars. Med den nye aftale beløber Torms uudnyttede lånefaciliteter og kontanter sig ifølge selskabet til 307 mio. dollars. De fire energieffektive LR2-nybygninger blev lagt i ordre hos kinesiske Guangzhou Shipyard International (GSI) i november 2015. Kvartetten har ifølge sitet Vesselsvalue en markedsværdi omkring 180 mio. dollars.

CFO Christian Søgaard-Christensen pointerer i sammenhængen, at man er rigtigt godt tilfreds med, at kunne fortsætte samarbejdet med The Export-Import Bank of China, som rederiet før har haft tætte relationer til i forbindelse med tidligere ordreporteføljer.

Ordren allerede lagt i efteråret

For så vidt angår selve ordren vendte rederiet allerede i efteråret - oven på svære krisetider - efter en lang ordretørke tilbage til Guangzhou Shipyard i Kina med kontraheringen på de fire LR2 (long range plus 100.000 t.dv.) produkttankskibe. Ordren har dertil optioner på yderligere seks skibe og var Torms første kontraheringsrunde siden 2008.

Rederiet har dog en anden portefølje i spil. Udover den nye ordre omfatter det tilgang af seks 50.000 t.dv. MR (midrange) produkttankskibe fra sydkoreanske Sungdong fra fjerde kvartal i år frem til februar/marts næste år. Men den baserer sig på en kontrahering foretaget af Torms amerikanske ejer, Oaktree Capital, tilbage i 2013, som i år så er blevet ejermæssigt overført til Torm selv.

”Jeg er meget tilfreds med, at vi har kunnet udnytte vores lange relation med Guangzhou til at indgå en kontrakt på fire LR2-skibe med seks optioner. Markedsudsigterne taget i betragtning er det her en attraktiv måde at udvide kapaciteten og udvide vores LR2-flåde på til en favorabel pris,” udtaler Torms CEO, Jacob Meldgaard.

Storleverandør

CEO Jacob Meldgaard henviste i efteråret til, at Torm gennem tiden allerede har fået leveret 16 nybygninger fra Guangzhou Shipyard. Det kinesiske værft har siden 2000 udviklet og bygget et stort antal produkttankskibe til operatører verden over, og dertil også til alle de øvrige store danske aktører i segmentet.

Torm oplyser, at de fire nybygninger samt de seks optioner, hvis de løftes, vil blive leveret mellem 2017 og 2019. Rederiet oplyser endvidere, at skibene har fået påhæftet en del ekstra omkostninger i forhold til værftets rene standard på grund af en række modifikationer i forhold standarddesignet, rederiet ønsker at få foretaget.

De seks føromtalte nybygninger fra Sungdong er i øvrigt længst begyndt at sive ind i Torms MR-flåde med navne-suffikserne Thor, Thunder, Timothy, Titat, Torino og Troilus. Udover Torms enheder opererer Maersk Tankers allerede to enheder i denne serie, 'Maersk Tacoma' og 'Maersk Tampa'.

Kilde: World Maritime News,

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094