Skibskreditten tæt på milliardsalg
Kapitalfond er snublende tæt på at købe Danmarks Skibskredit af bred ejerkreds - bl.a. Nationalbanken og Mærsk.
Banken har vist sig som en sund forretning over en årrække, og den kom rimeligt igennem finanskrisen, selvom man måtte give henstand til flere låntagere. Men dette er ifølge direktøren ikke unormalt, siden skibsmarkedet er volatilt.
Blandet ejerkreds
”Vi måler også os selv på, hvor mange penge vi rent faktisk taber, og siden 2008 er vores tab på et meget lavt niveau. Faktisk på niveau med de danske realkreditinstitutter. Vores fokus på kreditkvalitet har betydet, at vi er kommet fint igennem krisen uden nævneværdige tab i denne periode,” sagde adm. direktør Erik Lassen til Søfart i februar.
Den 55 år gamle skibsfinansieringsvirksomhed vurderes at skulle koste godt fire mia. kroner – måske helt op mod fem mia. kroner.
De nuværende ejere, som bl.a. tæller Nationalbanken, A.P. Møller - Mærsk samt Danske Bank og Nordea, har længe forsøgt at afhænde den gamle skibsbank. Men det har vist sig meget vanskeligt, både på grund af den spredte ejerkreds med vidt forskellige interesser og på grund af, at Nationalbanken som medejer har sikret gunstige finansieringsomkostninger til virksomheden.
Interesserede købere har derfor skullet regne ekstra længe på, hvordan omkostningerne i Danmarks Skibskredit kom til at se ud, og hvordan det påvirkede prisen.
På målstregen
Efter den lange proces står Danmarks største kapitalfond Axcel, sammen med pensionskasserne PFA og PKA, nu tættest på målstregen i kapløbet om at købe virksomheden, erfarer Berlingske.
Tidligere var ATP inde i billedet som mulig medinvestor, men pensionskassen trak sig, ligesom den kontroversielle amerikanske investeringsbank, Goldman Sachs, har været inde i billedet.
Axcel er af ejerne blevet givet en slags eksklusivret i forhandlingerne, som gør, at kapitalfonden får endnu flere vitale regnskabsoplysninger frem om virksomheden i forsøget på at lukke en handel snart.
Hverken i Axcel, PFA, PKA eller Nordic Capital ønsker man at kommentere Berlingskes oplysninger om de nye detaljer i den hemmeligholdte proces.
Faktaboks - Danmarks Skibskredit
Kreditselskabet Danmarks Skibskredit blev stiftet i 1961, under navnet Danmarks Skibskreditfond, af danske banker, forsikringsselskaber, rederier, værfter og Danmarks Nationalbank, der i fællesskab tegnede sig for fondens kapital.
Formålet var at skabe en permanent kilde til finansiering af danske redere og nybygninger på danske værfter. Det er også hovedformålet i dag. Siden 1997 er mandatet dog udvidet til også at omfatte finansiering af skibe, der hverken er dansk byggede eller dansk ejede.
I 2005 blev Danmarks Skibskreditfond omdannet til et aktieselskab under navnet Danmarks Skibskredit. Ved siden af blev Den Danske Maritime Fond dannet, og sidstnævnte har siden modtaget 15 procent af skibsbankens overskud – øremærket til at fremme søfarten i Danmark.
Danmarks Skibskredit er i dag en moderne virksomhed, der agerer globalt. Banken havde medio 2015 et udlån på 44,3 mia. kroner fordelt på omkring 500 skibe og en egenkapital på 9,8 mia. kroner.
Kilde: Berlingske