Mols-Linien kontraherer bornholmerfærge i Finland
FÆRGEUDBUD: Rauma Marine Constructions skal levere den ro/pax-færge, Mols-Linien ifølge den netop indgåede kontrakt med staten skal indsætte mellem Rønne og Køge.
Læs også: Sådan kommer Mols-Liniens flådeopstilling til at se ud på Bornholm fra 2018
Det bliver det finske værft Rauma Marine Constructions, der skal bygge den ro/pax-færge, Mols-Linien skal anvende, når de starter på Bornholm fra september 2018.
Det oplyser værftet i en pressemeddelelse i dag, efter Mols-Linien og Transport- og Bygningsministeriet i går underskrev en tiårig kontrakt på den samfundsbegrundede sejlads til øen med start i 2018.
Ifølge Mols-Liniens tilbud til Transport- og Bygningsministeriet bliver den nye ro/pax-færge, der skal indsættes på Rønne-Køge-ruten, 158 meter lang og 24,5 meter bred og får en dødvægt på 4.675 tons.
Endvidere fremgår det, at hovedmaskineriet skal leveres af Wärtsilä. Nærmere bestemt to styk fra Wärtsiläs 31-firetakt medium speed-serie, som både findes i en konventionel MGO-version og i en dual-fuel LNG/MGO-version. Rauma Marine Constructions oplyser, at kontraktprisen er på 68 mio. euro.