Private imod Royal Arctic Lines monopolstatus på Grønland
SHIPPING: Siden 1. januar 1993 har Royal Arctic Line (RAL) haft monopol på sejlads med containere til, fra og omkring Grønland. En ny aftale har åbnet lidt, men kritikken er stadig mærkbar.
RAL-direktør forsvarer sig
Royal Arctic Line ejes af det grønlandske selvstyre, og monopolet er indskrevet i loven. Det er en konstruktion under kritik og med indbyggede faldgruber, erkender direktøren.
Læs mere: RAL-direktør: Vores monopol er naturligt men risikabelt
de største distributør-selskaber på Grønland. Det er en familieejet virksomhed, primært en transportvirksomhed. Og Usisaat er en af de aktører, der mærker det offentligt-ejede Royal Arctic Lines monopol.
Royal Arctic Line ejes af det grønlandske selvstyre, og monopolet er indskrevet i loven. Det er en konstruktion under kritik og med indbyggede faldgruber, erkender direktøren.
Læs mere: RAL-direktør: Vores monopol er naturligt men risikabelt
”Jeg er meget imod monopoler, i hvert tilfælde når jeg ikke selv har det. Jeg ville ønske, at man kunne give mulighed for konkurrence på rederiet. Og jeg tror, det kan komme med den nye havn, der kan give mulighed for flere operatører,” siger han med henvisning til den containerhavn, der står klar i november.
”Men den lokale distribution i Grønland vil nok være svær at udbyde. Det løber ikke rundt kommercielt, så der skal subsidier til, og i dag bruger man jo den søfragt, vi betaler her i Nuuk, til at dække omkostninger på yderdistrikterne,” tilføjer Hans Gerstrøm.
Nyt samarbejde
I maj blev en samarbejdsaftale med islandske Eimskip præsenteret. I første omgang en hensigtserklæring om at tilslutte Royal Arctic Lines netværk til det mere internationale, som islandske Eimskip repræsenterer.
Eimskip har været agent for Royal Arctic Line siden 1993. Men nu bliver samarbejdet udvidet, og de to rederier varsler investeringer i nye skibe, der specielt skal bygges til at matche den nye IMO-baserede polarkode. Det er en aftale, der høster anerkendelse.
Jesper Øraker er general manager for Blue Water Shipping i Nuuk. Hans virksomhed driver dog ikke meget shipping i Grønland, men man er store på spedition, og her er Royal Arctic Line den største kunde. Han ser tingene fra begge sider:
”Der er altid to sider af samme sag. Grønland er jo ikke et særligt tilgivende sted at sejle. Hvis det går galt, så går det rigtig galt, og Royal Arctic Line er ikke så gode til Atlant-trafikken. Men de vil nu koncentrere sig om der, hvor de er gode til at sejle. Og så er det en fornøjelse at se aftalen med Eimskip, det er et skridt i den rigtige retning,” siger han.
Kritik af monopol
Kritikerne er enige om, at monopolet spiller en rolle i forhold til at servicere hele det store land, og at billedet for rederi-delen er broget. Men kritikken af, at Royal Arctic Line driver omfattende spedition, er krystalklar:
”Generelt set mener jeg, at et rederi som Royal Arctic Line skal holde op med at drive spedition, fordi det er enormt konkurrenceforvridende,” siger Jesper Øraker og tilføjer om monopolet:
”Jeg synes ikke, et monopol er godt, og selvfølgelig er det realistisk med konkurrenter. Hvis nogen har lyst til at byde ind på sejlruterne, bør de have lov til det. Når det er sagt, så rykker Royal Arctic Line sig i den rigtige retning. Men det er svært at drive monopolet på den bedst mulige måde.”
Hans Gerstrøm fra speditionsvirksomheden Usissat er enig.
”Vi bryder os ikke om at have konkurrence fra en virksomhed, som i tilfælde af underskud jo vil få dækket sit underskud af sine ejere – det offentlige. Den mulighed har vi jo ikke som private, så det synes vi er en lidt uheldig konkurrence at have på spedition,” siger Hans Gerstrøm og tilføjer, at man bør udlicitere Royal Arctic Lines funktion.