23948sdkhjf

Stena Teknik skabte IMOIIMAX til mødet mellem Stena Bulk og Weco

NYBYGNING: ’Stenaweco Impulse’ og dets søsterskibe i Stena Bulks seneste egenudviklede max-serie kombinerer høj fleksibilitet med lavt bunkerforbrug.
Bag den lidt kryptiske betegnelse IMOIIMAX gemmer sig resultatet af et ambitiøst dansk/svensk samarbejde. ’Stenaweco Impulse’ er den sjette nybygning i IMOIIMAX-projektet, men samtidigt det første af to, der ejes fifty-fifty af Stena og den danske partner Weco, af de i alt 13 IMOIIMAX-skibe, serien kommer op på mod udgangen af 2017.

Stena Weco, det skandinaviske partnerskab bag ’Stenaweco Impulse’, præsenterede sidste mandag nybygningen for den internationale fagpresse ved Langelinie i København. ’Stenaweco Impulse’ havde forud losset sin første last af palmeolie fra Salomonøerne i Barcelona, Rotterdam og Brake inden navngivningen og præsentationen i den danske hovedstad.

”Samarbejdet strækker sig tilbage til 2011. Weco stod med en ret målrettet trade med vegetabilske olier, hovedsageligt ud fra Asien, og vi stod i Stena Bulk med en mere traditionel produkt- og kemikalie-trade. Så målet med IMOIIMAX har været at udvikle et skræddersyet design til Stena Weco-samarbejdet,” forklarer Stena Bulks general manager for commercial operations, Johan Jäwert, til Søfart.

Egne koncepter

Johan Jäwert forklarer, at Stena-gruppen er en af de få rederikoncerner i verden, der har sin egen store in-house tonnage-udviklingsafdeling i form af Stena Teknik. Organisationen med omkring 15 skibsingeniører servicerer Stena-gruppens forskellige tonnageudviklingsprojekter inden for offshore drilling, ro/ro og ro/pax og altså ikke mindst på tankområdet i Stena Bulk.

”Vi går som andre rederier ud og ser på de designs, værfterne har at tilbyde, men som med det her aktuelle nybygningsprojekt går vi efterfølgende selv ind og modificerer. Faktisk så meget, at vi ender med vores helt eget koncept, som vi efterfølgende selv har rettighederne til,” forklarer Johan Jäwert.

IMOIIMAX blev udviklet gennem 2011 og 2012. Derfor har fokus ikke alene været på at opnå de ønskede features i forhold til lastefleksibilitet til Stena Wecos trade. De høje bunkerpriser på det tidspunkt gjorde også, at Stena Teknik for fire år siden ville se, hvor langt der kunne gås teknologisk med hensyn til at nedbringe bunkerforbruget.

Seks klasser af egenudviklede tankskibe

Ifølge Johan Jäwert var IMOIIMAX derfor det mest bunker-effektive MR-tankskib, da serien blev lanceret sidste år. De designs, der i disse år er grundlaget for den kommende såkaldte anden ECO-generation, vil dog med den allerseneste teknologiske udvikling bringe den tete, Stena Teknik tog for godt fire år siden, videre med yderligere sømil per liter.

Stena Bulk opererer efter introduktionen af IMOIIMAX nu i alt seks klasser af egenudviklede tankskibe. De seks typer er alle udviklet efter Stenas såkaldte ”max-koncept”, som overordnet set i hver deres segment er udviklet til at kunne transportere omkring 30 procent mere last end andre skibe i segmentet med den samme dybgang.

Derudover er f.eks. IMOIIMAX udviklet til både IMO 2 og 3-last samt både rene og beskidte produkter. Stena Bulk opererer ligeledes de såkaldte P-max-skibe i MR-segmentet, som er kendetegnede ved dobbelt fremdrivning, eller C-max, som er målrettet trades, hvor der er dybgangsrestriktioner. Eller V-max i VLCC-segmentet. Igen med dobbelt fremdrivning og fokus på dybgang, der reelt giver V-max-serien samme dybgang som mindre suezmax-skibe.

Læs også:
Royalt snit over Stena Weco-navngivning i København
Stena Weco: Palmeolie er et puslespil
Første af Stena Wecos ti nye flex-tankere tager palmeolie på jomfrurejsen
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141