Fjord Line indgår stor kontrakt om færgeopgradering
Fjord Line har indgået kontrakt med STX Finland om en gennemgående ombygning af rederiets ro/pax-færge Bergensfjord, der skal være cruisefærge over Oslofjorden.
Det er rederiets nuværende færge mellem Hirtshals og Stavanger/Bergen, ro/pax-færgen Bergensfjord, der skal indsættes på Fjord Lines nye rute mellem Strømstad i Sverige og Sandefjord i Norge, når Danmarks-ruten er blevet fuldt opgraderet med to nye cruisefærger. Derfor har dansk/norske Fjord Line netop indgået kontrakt med STX Finland i Raumo om en omfattende ombygning og opgradering af Bergensfjord til i alt 225 mio. NOK.
Bergensfjord stopper på Danmarksruten 23. december i år, hvor Fjord Line forventer at have kørt de to LNG-drevne cruisefærger, der i øjeblikket med flere måneders forsinkelse er under bygning hos Fosen Group i Norge. Seneste udmelding fra Fjord Line omkring indsættelsen af de to nye færger nævner en indsættelse af den første færge 14. juli, mens søsterskibet p.t. ventes klart til efteråret. Slippet mellem, at Bergensfjord tages ud af drift på Danmarksruten, og til den skal indsættes på ruten over Oslofjorden, er fire måneder.
Bergensfjord er bygget i 1993 og har i dag en kapacitet på 882 passagerer, hvoraf i alt 542 har adgang til nataptering. Efter ombygningen bliver Bergensfjord en dagfærge med de fleste af kahytterne omdannet til publikumsarealer. Derfor udvides passagerkapaciteten til i alt 1.770, mens antallet af personbiler/trailere forbliver stort set uændret.
Mens selve ombygningen ingeniørmæssigt gennemføres med danske OSK ShipTech som konsulenter, er det norske Falkum-Hansen Design, der står for både den udvendige profil og design af de nye publikumsarealer om bord. Det er i forvejen Falkum-Hansen Design, der står for designet af Fjord Lines to nye kommende færger på Danmarksruten. Ligesom det norske designfirma også er kendt fra både Hurtigruten og Color Lines to Superspeed-færger ud fra Hirtshals samt to cruisefærger mellem Kiel og Oslo.
Den nye rute over Oslofjorden vil blive drevet i direkte konkurrence med Color Line, der i forvejen driver en lukrativ rute mellem Sandefjord og Strømstad med to ældre færger. Ruten har hidtil været et guldæg for Color Line, som oplever stor efterspørgsel fra norske indkøbsrejsende, som bliver tiltrukket af det generelt lavere prisniveau i Sverige.
Bergensfjord er bygget i 1993 og har i dag en kapacitet på 882 passagerer, hvoraf i alt 542 har adgang til nataptering. Efter ombygningen bliver Bergensfjord en dagfærge med de fleste af kahytterne omdannet til publikumsarealer. Derfor udvides passagerkapaciteten til i alt 1.770, mens antallet af personbiler/trailere forbliver stort set uændret.
Mens selve ombygningen ingeniørmæssigt gennemføres med danske OSK ShipTech som konsulenter, er det norske Falkum-Hansen Design, der står for både den udvendige profil og design af de nye publikumsarealer om bord. Det er i forvejen Falkum-Hansen Design, der står for designet af Fjord Lines to nye kommende færger på Danmarksruten. Ligesom det norske designfirma også er kendt fra både Hurtigruten og Color Lines to Superspeed-færger ud fra Hirtshals samt to cruisefærger mellem Kiel og Oslo.
Den nye rute over Oslofjorden vil blive drevet i direkte konkurrence med Color Line, der i forvejen driver en lukrativ rute mellem Sandefjord og Strømstad med to ældre færger. Ruten har hidtil været et guldæg for Color Line, som oplever stor efterspørgsel fra norske indkøbsrejsende, som bliver tiltrukket af det generelt lavere prisniveau i Sverige.
Læs også: