23948sdkhjf

DanPilot i tæt parløb med Tuco

VÆRFTER: Det næste år skal DanPilots lodsstationer på skift teste en ny og langt mere energieffektiv type lodsbåd i samarbejde med Tuco Marine Group.
DanPilot skal gennem et helt år teste en ny type af lodsbåde, der forventes at være langt mere brændstoføkonomiske at drive og billigere at vedligeholde end lodsselskabets nuværende flåde af fartøjer. Testforløbet sker i parløb med Tuco Marine Group i Faaborg, der har modificeret en nybygning i deres såkaldte C-Guard-serie af lette kulfiberkonstruerede hurtiggående erhvervs- og vagtfartøjer til lodsbrug.

”Med vores 24 lodsstationer placeret ved meget forskellige farvande rundt i landet er det oplagt at forholde sig til, om vi har de optimale fartøjstyper alle steder. Samtidigt er vi i vores fremtidige dispositioner meget fokuserede på brændstofeffektivitet og på at bringe omkostningerne til vedligehold ned. Testforløbet må vise, hvor meget olie vi kan spare per sejlet sømil, men mine forventninger er store. Samtidig kan vi med et fartøj på bare fem tons hurtigt og let med en almindelig lastbilskran tage fartøjet op på et stativ i en hvilken som helst havn,” forklarer DanPilots tekniske chef, Christian Ploug.

Grundigt testforløb
DanPilots flåde på 36 enheder består i dag overordnet set af to kategorier af lodsbåde. En standardserie fra Dockstavarvet i Sverige, leveret i 1990'erne og nullerne, samt en gruppe af mere forskelligartede fartøjer af ældre dato. Det nye C-Guard-fartøjs længde overalt på 12 m er lidt kortere end Docksta-fartøjerne. Skrogbredden på bare 2,3 m er dog væsentligt smallere i forhold til typisk fire til fem meter. Mest markant er dog en dybgang på bare 0,55 m. Forskellene i mål og anvendelsen af lette kulfibermaterialer i stedet for aluminium bevirker, at C-Guard-lodsbåden kun har godt 240 kW fremdrift, mens et typisk Docksta-fartøj har et sted mellem 600 og 800 kW.

”Der er tale om et meget anderledes fartøj end dem, vi har i dag. Derfor har vi valgt kun at indgå i et testforløb, hvor vi alene er bundet i et år. Målet er at få fartøjet prøvet af ved så mange af vores stationer som muligt. Herfra skal vores bådførere og lodser melde tilbage om deres praktiske erfaringer med det nye fartøj," siger Christian Ploug. Han forventer, at DanPilot starter testforløbet i midten af november, af praktiske hensyn formentligt ved en af DanPilots lodsstationer i Syddanmark i nærheden af værftet.

Læs også:
Ny lodsbåd fra Tuco skræddersyet til DanPilot
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078