Naturstyrelsen køber to offshore vind-katamaraner i England
SKIBSKØB: Ombygning af crew transfer-fartøjer fra P&O Maritime på vej i udbud. Større, men færre fartøjer ventes at kunne spare omkring en million årligt.
Naturstyrelsen har købt de to britisk-byggede crew- og tranfser-katamaraner 'Chinock' og 'Scirocco' til afløsning af styrelsens nuværende fem mindre fartøjer, der er bygget tilbage i slutfirserne.
”De nye katamaraner sejler meget hurtigere, end vi er vant til. Det betyder, at vi er hurtigere fremme ved de havområder, vi skal overvåge. Og det giver mere tid til at holde øje med fisk og bunddyr og kontrollere vandkvaliteten,” siger Søren Larsen, funktionsleder i Naturstyrelsens rederifunktion. Han oplyser, at flådeopgradering vil give en årlig besparelse på omkring en million kroner.
Forude venter dog en større ombygning af de to katamaraner, som nu er på vej ud i udbud. Hovedformålet er dels at foretage modifikationer til Søfartsstyrelsens krav på de to britiskflagede fartøjer, og dels at nyindrette dækshuset fra dets oprindelige funktion som opholdsrum for op til 12 vindmølle-servicefolk.
Bygget i 2011
De nyindkøbte katamaraner er søsterskibe leveret fra Lyme Boats i England i 2011 til P&O-datterselskabet P&O Maritime. Fremdriften sker via to fixed-propellere fra to Scania DI16-motorer på hver 550 kW. Maks.farten er på 25 knob. Agterdækket har plads til en tifodscontainer på maksimalt fire tons.
Søfart bringer i næste uge en nærmere beskrivelse af de to nye fartøjer samt mere om baggrunden for Naturstyrelsens flådeopgradering.
”De nye katamaraner sejler meget hurtigere, end vi er vant til. Det betyder, at vi er hurtigere fremme ved de havområder, vi skal overvåge. Og det giver mere tid til at holde øje med fisk og bunddyr og kontrollere vandkvaliteten,” siger Søren Larsen, funktionsleder i Naturstyrelsens rederifunktion. Han oplyser, at flådeopgradering vil give en årlig besparelse på omkring en million kroner.
Forude venter dog en større ombygning af de to katamaraner, som nu er på vej ud i udbud. Hovedformålet er dels at foretage modifikationer til Søfartsstyrelsens krav på de to britiskflagede fartøjer, og dels at nyindrette dækshuset fra dets oprindelige funktion som opholdsrum for op til 12 vindmølle-servicefolk.
Bygget i 2011
De nyindkøbte katamaraner er søsterskibe leveret fra Lyme Boats i England i 2011 til P&O-datterselskabet P&O Maritime. Fremdriften sker via to fixed-propellere fra to Scania DI16-motorer på hver 550 kW. Maks.farten er på 25 knob. Agterdækket har plads til en tifodscontainer på maksimalt fire tons.
Søfart bringer i næste uge en nærmere beskrivelse af de to nye fartøjer samt mere om baggrunden for Naturstyrelsens flådeopgradering.