CO2-kvoter til skibe tættere på efter massivt ja i EU
Det snerper mod en fælles EU-beslutning om, at skibe også skal medregnes i landenes CO2-kvoter samt hvordan.
Det er ærgerligt og paradoksalt, at Parlamentet ikke har valgt at medtage den såkaldte LCA (Life Cycle Assessment) Maria Skipper Schwenn, Danske Rederier.
De direkte folkevalgte politikere i EU, dem i Europa-Parlamentet, har i går onsdag i stor enighed nikket ja til et forslag om at regne udledninger skibe med i EU’s CO2-kvotehandelssystem, som hedder ETS (Emissions Trading System).
Enigheden - som altså ikke er besluttet - går blandt på sejlads inden for EU og 50 pct. af sejlads uden for EU frem til 2027. Fra 2027 og fremefter udvides markedet til at dække 100 pct. af udledninger fra international skibsfart til og fra EU. Det gælder også offshore-fartøjer.
- Dette markerer en historisk dag for europæisk klimapolitik. Udvidelse af EU’s flagskibsloft og handelsordning sikrer, at flere af Europas forurenere kommer til at betale, siger Sofie Defour, klimachef i Transport & Miljø i EU til mediet Gcaptain.
Glæde og ærgrelse i Danmark
De danske rederier er også tilfredse, men ærgrer sig over, at der ikke er lyttet mere på argumenter om at se på skibenes samlede udledninger i hele skibets levetid.
- Det er ærgerligt og paradoksalt, at Parlamentet ikke har valgt at medtage den såkaldte LCA (Life Cycle Assessment), hvor man kigger på brændstoffernes udledning fra produktion til anvendelse. Det ville skabe bedre incitament for at investere i nye brændstoffer og dermed fremme optaget af grønne brændstoffer, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for klima, miljø og sikkerhed i brancheorganisationen Danske Rederier.
Op til Dan Jørgensen i næste uge
Hun forklarer, at det giver kort fortalt meget bedre mening at se på et brændstofs samlede CO2-aftryk - altså fra udvinding, produktion og afbrænding – og ikke kun på den mængde CO2, skibet udleder, når det sejler på et givent brændstof.
- Det bliver derfor nu en vigtig opgave for vores klimaminister Dan Jørgensen at få LCA-princippet igennem på rådsmødet den 28. juni og derefter i den endelige forhandling med EU-Kommissionen og Europa-Parlamentet, der foregår i efteråret, siger Maria Skipper Schwenn