23948sdkhjf

Fragtprop udstiller store havnes problemer med infrastruktur

Havne står over for den største disruption, siden containerne kom til for 65 år siden.

- Covid-19-pandemien har sat fokus på, at havne har desperat brug for investeringer. Deres samlede infrastruktur-system har været overvældet i det forløbne år, siger John Manners-Bell, CEO hos konsulentfirmaet Transport Intelligence, til Financial Times.

Lige nu ligger 353 containerskibe proppet sammen uden for alverdens havne. Det er ifølge logistikfirmaet Kuehne+Nagel dobbelt så mange som tidligere i år – og et resultat af, at bl.a. grænserestriktioner og fabrikslukninger har ødelagt normale forsyningskæder og sendt fragtraterne mellem Kina, Europa og USA til himmels.

Men allerede inden pandemien var havne under pres for at opgradere deres infrastruktur ved at automatisere deres arbejdsgange, sænke deres CO2-aftryk og bygge faciliteter til at håndtere stadigt større skibe.

- Det er ikke korrekt at sige, at der ikke var problemer før mylderet af fragt, siger MSC’s danske CEO, Søren Toft til avisen og fortsætter:

- Havnekomplekserne var ved at blive gamle, der var restriktioner på kapacitet og på deres evne til at håndtere størrelsen af de evigt voksende skibe.

Verdens havne stirrer således lige ind i sin største disruption, siden man begyndte med containershipping for 65 år siden. Og etablering af nye moler, dybere havne og større kraner tager tid. Der kan f.eks. gå halvandet år fra en kran er bestilt, til den er installeret.

Turloch Mooney fra informationsudbyderen IHS Markit siger, at visse havne formentlig var “under standard” og ikke havde tilpasset sig de nye, større skibe – især i voksende markeder som Bangladesh og Fillippinerne, hvor der var kroniske fragtpropper allerede før pandemien.

Kilde: https://www.ft.com/content/10e71eff-e59c...

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.076