23948sdkhjf

Verdens første maritime anlæg til CO2-opsamling er søsat i Japan

Mitsubishi Shipbuilding, der er en del af japanske Mitsubishi Heavy Industries Group, har gennem det seneste år arbejdet på et såkaldt Onboard Carbon Capture-projekt under navnet CC-Ocean (Carbon Capture on the Ocean). 

Projektet er det første af sin slags og foregår i samarbejde med rederiet K Line og klassifikationsselskabet Nippon Kaiji Kyokai, og har til formål at teste et onboard anlæg til opsamling af CO2 fra et skibs udstødsgas.

CO2-opsamlingsanlægget er nu blevet retrofittet ombord på K Lines bulkcarrier ’Corona Utility’ på Yokohama Dockyard & Machinery Works. Dermed er der tale om et rent japansk udviklingsprojekt, som således også støttes af en række statslige organer, bl.a. Japans ministerium for trafik og infrastruktur.

Kendt teknologi

Projektet tager udgangspunkt i allerede kendt teknologi til CO2-fangst i land, typisk på kulfyrede kraftværker. Der er dog en række særlige tekniske parametre, der skal være opfyldt for, at et sådan anlæg kan fungere ombord på et skib. Først og fremmest i forhold til plads, særligt når der er tale om retrofit.

Anlægget skal gennem resten af året testes ombord, mens skibet er i almindelig drift, paradoksalt nok i en charter, hvor det transporterer kul for et japanske energiselskab. Testen involverer bl.a. analyse af den opsamlede CO2, men er ellers fokuseret på, hvordan en oprindelig landbaseret teknologi performer i et maritimt miljø.

Fokus i forhold til klimaproblematikken i skibsfarten har foreløbigt handlet om at nedbringe skibes CO2-udledningen ved enten at reducere bunkerforbruget eller ved at anvende alternative brændstoffer. Men flere projekter er i løbet af det seneste år også kommet på banen med fokus på det kommercielle potentiale for skibsfarten ved transport af den opsamlede CO2. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125