M/S Museet for Søfart åbnet
Landets nye nationale søfartsmuseum blev lørdag åbnet af dets protektor Hendes Majestæt Dronning Margrethe II.
Næsten på 30-årsdagen for lukningen af Helsingør Skibsværft - og i dokken tæt på, hvor Hendes Majestæt Dronning Margrethe II som 9-årig prinsesse havde et af sine første møder med dansk søfart, da hun var med forældrene til navngivning af DFDS-passagerskibet Kronprinsesse Ingrid, indviede Dronningen i går Danmarks nye nationale søfartsmuseum i Helsingørs gamle tørdok.
Dronningen anvendte til lejligheden gong gong’en, der normalt blev brugt til at kalde til middag om bord på ØK-motorskibet Jutlandia, det der blev stadfæstet i Danmarks søfartshistorie som hospitalsskib under Korea-krigen, til med et gong at markere, at M/S Museet for Søfart nu er en realitet. Museet er top moderne med den allernyeste form for formidling i fascinerende arkitektoniske rammer, skabt af succes-arkitekten Bjarke Ingels og hans tegnestue BIG til en placering under jorden omkring tørdokken på den gamle værftsareal.
Dermed er museet næsten bogstaveligt indlejret i en del af Danmarks søfartshistorie, skibsbygningen – og samtidigt stjæler M/S Museet for Søfart ikke pladsen i Helsingørs havnefront fra Kronborg. Slottet, der siden 1915 og frem til i dag har været den hidtidige ramme om museets samlinger.
Efter de mange taler leveret af bl.a. museets direktør Camilla Mordhorst, kulturminister Marianne Jelved og Rederiforeningens formand Carsten Mortensen, og til sidst majestætens åbningstale, kunne de flere hundrede gæster tage det nye museum i øjesyn.
Bl.a. museets imponerende ”globaliseringssal” om den helt aktuelle danske søfart, der en fuldstændig global business. Det er også her museets enorme otte meter lange skibsmodel af Triple-E-skibet Mærsk Mc-Kinney Møller imponerer. Ikke mindst sammenlignet med modellerne i samme målestok af en ellers stor moderne Norden bulkcarrier og en ditto Torm tanker.
Dronningen anvendte til lejligheden gong gong’en, der normalt blev brugt til at kalde til middag om bord på ØK-motorskibet Jutlandia, det der blev stadfæstet i Danmarks søfartshistorie som hospitalsskib under Korea-krigen, til med et gong at markere, at M/S Museet for Søfart nu er en realitet. Museet er top moderne med den allernyeste form for formidling i fascinerende arkitektoniske rammer, skabt af succes-arkitekten Bjarke Ingels og hans tegnestue BIG til en placering under jorden omkring tørdokken på den gamle værftsareal.
Dermed er museet næsten bogstaveligt indlejret i en del af Danmarks søfartshistorie, skibsbygningen – og samtidigt stjæler M/S Museet for Søfart ikke pladsen i Helsingørs havnefront fra Kronborg. Slottet, der siden 1915 og frem til i dag har været den hidtidige ramme om museets samlinger.
Efter de mange taler leveret af bl.a. museets direktør Camilla Mordhorst, kulturminister Marianne Jelved og Rederiforeningens formand Carsten Mortensen, og til sidst majestætens åbningstale, kunne de flere hundrede gæster tage det nye museum i øjesyn.
Bl.a. museets imponerende ”globaliseringssal” om den helt aktuelle danske søfart, der en fuldstændig global business. Det er også her museets enorme otte meter lange skibsmodel af Triple-E-skibet Mærsk Mc-Kinney Møller imponerer. Ikke mindst sammenlignet med modellerne i samme målestok af en ellers stor moderne Norden bulkcarrier og en ditto Torm tanker.
Se en masse visuelle indtryk fra det nye museum på Søfarts Facebook-side.
Læs mere om det nyåbnede M/S Museet for Søfart på fredag i Søfart.
Læs også:
Læs også: