Maersk Line vil have åbnet for kystfart på Kina
rederiet opfordrer Kina til at slække på reglerne for cabotagesejlads
Maersk Line forsøger nu at får de centrale kinesiske myndigheder i Beijing til at overveje en lempning af reglerne for kystfart i Kina - for ikke kinesiske operatører. Akkurat som i USA (Jones Act) er der meget strikse rgeler for, hvem og hvordan man må operere på kystfarten i Kina.
Det er Maersk Line-chefen for det sydlige Kina, Davis Skov, der i en udtalelse vedrørende oprettelsen af en ny frihandelszone omkring verdens største containerhavn - Shanghai - plæderer for, at man fra kinesisk hold går videre ad samme spor på "helt" kinesisk hold.
Davis Skov siger dog i en kommentar til opfordringen, at det næppe bliver let at overtale Kina til mere liberal holdning omkring sagen. Og han påpeger da også, at Kina via sine såkaldte FTZ-regler egentlig kun følger samme konsensus som en række andre lande. Herunder USA - og f.eks. Danmark.