Svitzer kan fortsætte Rena-retssag
Retten i Wellington har bevilget Svitzer retten til fortsat proces
Selve retssagen i kølvandet på forliset af MSC-containerskibet Rena er længst afgjort med dom af bl.a. kaptajn og styrmand for udvisning af dårligt sømandsskab etc., men i kølvandet på forliset fortsætter en række "undersager" og i en af dem er danske Svitzer som bjærgningsselskab på opgaven involveret i en sag omkring indchartringen af tankskibet Awanuia, der skulle fungere som "lagertank" for det olie, man kunne få ud af rena.
I første ombæring afviste en dommer ved en ret i Wellington at følge Svitzers påstande om, at man var "blevet snydt på vægten" af det new zealandske rederi Seafuels. Men nub har den new zealandske højesteret altså godtgjort, at sagen kan føres videre.
Svitzer hævder, at man var under så stærkt pres fra den new zealandske stat omkring opgaven, at man blev "presset" ind i en dårlig (dyr) kontrakt med Awanuias ejere Seafuels Ltd - og rederiet Z Energy, der på daværende tidspunkt havde tankskibet i charter.
Z Energy skulle angiveligt have ladet tankskibet "gå" under henvisning til at det skete på bekostning af "meget dårlig timing og store økonmiske omkosteninger" - hvorfor man tog sig vel betalt for ulejligheden. Men også Seafuels udnyttede "optionen" optimalt, hævder Svitzer, der betalte langt mere til ejerrederiet, end dette måtte af med til Z Energy i kompensation. Svitzer endte op med at betale mellem 187.000 og 200.000 USD om dagen over en 43 dag lang periode for tankskibet, der er på beskedne 3.900 t.dv. Charterhyrer i den størrelsesorden hører normalt kun hjemme på den absolutte top af et marked for langt langt større enheder - eller i offshoresektoren.