RAL bekræfter aftale med Remontowa
Så er der sat underskrift på aftale om bygning af fem nye enheder til Royal Arctic Line
Det kuldsejlede nybygningsprojekt på tyske P+S Werften for Royal Arctic Line - efter værftets konkurs - har nu langt om længe fundet sin fortsættelse hos polske Remontowa. Helt som ventet over sommeren. Her var der ventet en afklaring omrking 1. juli, men vi skulle altså frem til 7. oktober, før de respektive underskrifter blev sat på papiret.
RAL nævner ikke noget om årsagerne til forsinkelsen af projektet, men ser nu frem til, at få leveret de fem nye enheder, der skal erstatte aldrende tonnage. Det gælder dels en opdateret udgave af ligeledes Remontowa-byggede Mary Arctica (den nye bliver lidt større) på 606 TEU, der direkte skal erstatte Arina Arctica. Nybygningen skal dels bruges på den tradionelle Atlantfart og som særligt forsyningsskib til bl.a. Thuleområdet og Antarktisk.
Derudover bygges to mellemstore enheder på hver ca. 100 TEU, der skal erstatte kystfeederen Pajuttaat og den indchartrede tonnage, der har løst disse opgaver. De to nye "mellemskibe" skal fortrinsvis tage sig af forsyningen af Nordgrønland.
Endelig skal der bygges to små deciderede bygdeskibe, der hver får en kapacitet på 30 TEU og en vis passagerkapacitet. De skal afløse de tre små bygdeskibe, der alle er ved at være udtjente og som pt. koster RAL en hel del midler i levetidsforlængelser.